Les
primeres mesures fiscals del Govern Rajoy
El món a
l’inrevés: com a Altafulla amb el Govern Ferré(per al 2008) i
mantingut pel Govern Gené (per al 2009 i 2010) ara el PP - fent el
contrari del promès en campanya i en la investidura! - demostra més
coratge fiscal que el PSOE i també puja “temporal i
transitòriament” l’IBI per tal de fer ingressar 918 Md’e més
als ajuntaments. La mitjana per als 25 M d’immobles
serà de + 37 e. Amb tota finesa, afecta els valors per sobre de la
mitjana de cada municipi i desgravant amb l’actualització del
Cadastre: els vell, fins a 2002, el 10% de pujada; el 2003-05, el 6%;
als de 2006-2008 (l’any d’Altafulla) llegim cap immoble afectat
dels 1495 pobles; però, el 4%, per als revisats cadastralment entre
2009-2012. La regidora del PP a Altafulla, Conxita Navarro, en cap
moment ha tingut doble missatge, ja que va estar a primera línia en
la defensa del tipus d’IBI necessaris per a la sostenibilitat /
equilibri econòmic i financer del nostre Ajuntament.
Enric Juliana
a “L’inici de l’inici” a La Vanguardia: “El PP s’estrena
amb un agarrotada socialdemòcrata, impostos escandinaus per a una
classe mitjana urbana que es retrata davant d’Hisenda i el
Cadastre. (...)¿Qui ha dit que s’està morint la
socialdemocràcia?ª
Carlos E.Cué
al País: “La reforma fiscal s’acosta a posicions
socialdemòcrates que el PSOE oblidà”, “és una autèntica
esmena a la totalitat que Rajoy es fa a sí mateix i a la història
del PP la brutal pujada d’impostos sempre negada”: “
les pujades d’impostos són progressives i es concentren sobretot
en les rendes altes. S’ha buscat l’equitat sense tocar l’iva,
un impost no progressiu” (recordem que el nou Govern d’Altafulla
sí que ha tocat les taxes...)
“El tipus màxim de l’IRPF, en el
nou tram de més de 300 mil e., puja 7 punts de cop, un fet inaudit,
i que portarà a algunes autonomies al 55%, un nivell altíssim fins
i tot per als estàndars europeus. També les rendes més altes de
capital pugen 6 punys.
“Endarrera deixa el PP les acusacions
de demagògia al Govern del PSOE per parlar d’impostos a els
rendes altes, la defensa de la classe mitjana – pugen també els
sous no molt alts, per bé que menys(1), del estalviadors i els
arguments contra qualsevol mena de pujada d’impostos. El Govern del
PP, farcit de liberals antiimpostos, s’acostà molt (el 30 de
desembre) a les posicions tradicionals socialdemòcrates. De fet han
ant molt més lluny que el PSOE, que el 2007 baixà el tipus màxim
de l’IRPF al 42%. Són tan fortes les pujades que Montoro y Guindos
s’entestaren en tractar de limitar el seu impacte: “Son
temporales, solo estaran vigentes en 2012 i 2013”, van repetir.
“Això sí.
Montoro aclarí que també que dos terços de la pujades de
recaptació prevista – 6.200 M d’e – arribaran de les rendes
del treball – per IRPF entraran 4.111 M)bona part per a
les CCAA) – i les del capital només hi aporten 1.246. La resta de
l’IBI (per als Ajuntaments).
“El Govern
no es plantejà un impost a les grans fortunes, o als bancs, o
canviar la regulacions de les Sicav. Però és evident que
aquestes mesures són només el començament, i amb els pressupostos
el març arribaran més retallades i tal vegada més pujades
d’impostos. 8.900 milions de retall i 6.200 d’ingressos suposen
15.000 M. Fins a 36.000 M. resta un altre ajust de 21.000 M d’e.
Susana Borraz
i César Cantalapiedra (AFI): “A la seva primera
compareixença substantiva en matèria de política pressupostària,
el Govern del PP s’ha guardat de preservar
moltes partides de caràcter social vigents del pressupost del PSOE
(2) i ha apuntat als impostos sense cap mena de complexos per a fer
més progressiu l’ajust ,tant en rendes de treball com en
les de capital – amb un impost temporal a les rendes altes. I
alhora també pretén enviar un missatge de rigor als mercats i a les
institucions europees. Però és evident que amb una economia ja
immersa, altre cop, en la recessió, aquests
polítiques aprofundiran encara més la desacceleració pel vessant
de la demanda, al menys a curt termini”
(1) “ Estableix 7 trams de bases
liquidables: amb una pujada de 0,75 a sumar sobre el tipus vigent per
a fins 17.707,20 e. A cada nou tram, el punt percentual a
incrementar és el de l’ordre de tram:
17.707,21 fins a 33.007,2: 2 //
33.007,21 fins a 53.407,2: 3 // 53.407,21 fins a 120,000,2: 4 //
120.000,21 fis a 175.000,2: 5 // 175.000,21 fins a 300.000,2= 6 //
més de 300.000,21: 7
El problema és que el qui més tenen
són pràcticament irrellevants en el pagament de l’IRPF, els
ingresso del quals depenen sobretot de les classes mitjanes. Dels boi
19,3 M de declaracions fetes el 2018, només el 19.350 – és a dir
el 0,1% - tenbine un abase impsoable de 360 mil e., a qui afectarà
la pujada màxima de 7 punt percentuals en el tipus ja aplicable, que
esdevindrà del 52%. Més del 65% foren els qui van declarar una base
imposable de menys de 21 mil e.; en aquest cas, puja la quota de 0 a
82 euros l’any
(2) Però amb regressions: no renova
per a nous joves el 210 e/ mes d’emancipació per a lloguer de
pisos. Congela sou mínim i dels funcionaris, augmenta les pensions
l’1%. Ajorna nous beneficaris de la llei de dependència i duplicar
el permís de paternitat.
J.C.Díaz,
economista en cap d’Intermoney, a “Dèficit al 8% en España SA”
ens adverteix sobre les xifres del deute sobirà espanyol i les
reaccions dels mercats a les polítiques fiscals d’austeritat. En
reclama de suavitzar-les!
“España SA deu 1,6 B d’e a
inversors internacionals, i per això sempre cal analitzar quina serà
la reacció del mercats a l’anunci del 8% del PIB de dèficit per
al 2011. Mig bilió a finançament a curt termini, la majoria
bancària on caldrà sumar-hi venciments a llarg. Per
tant, el 2012 España SA haurà de refinançar als mercats
internacionals el 60% del seu PIB. Olivier Blanchard,
economista en cap del FMI i futurible Nobel, acaba de publicar que
mesures d’austeritat acompanyades de baix creixement, lluny de
reduir les primes de risc les acaba pujant.
A Europa encara no s’assumeix la
recessió i seguim amb el relat moralista de l’asuteritat. Per tant
l’Ecofin obligarà Espanya a publicar un nou Pla d’Estabilitat
urgent per a corregir el desviament al dèficit i garantir-ne el 4,4%
de deficit l’any 2012, com a acaba de fer amb Itàlia.
Vol dir retallar 4 punt de dèficit
públic primari, un retall semblant a l’assumit des de 2009, però
en un únic any, amb l’economia en recessió i amb les nostres
principals destinacions d’exportació també en recessió. Aquesta
és una missió d’Ulisses però nosaltres som simples mortals. Una
altra lliçó que Blanchard també destaca de 2011 és que incomplir
els plans anunciats afecta negativament la prima de risc. (...)
Un altre mite sobre els marcats és que
demanen austeritat i transparència. Els inversors en moments de
màxima incertesa no volen la veritat, només volen recuperar la
inversió. El propi Blanchard critica
l’esquizofrènia dels mercats, que primer aplaudeixen l’austeritat
i després et destrossen quan acaba provocant recessió. Per tant
menys austeritat i més Prozac.
Espanya pot aguantar tipus alts molt de
temps, el problema és de quantitats. L’octubre els inversors
internacionals van treure d’Espanya 20 mil M. d’e. i des d’abril
85 mM, el 8% del PIB. El BCE ha actuat de prestamista en darrera
instància però aquesta situació no es sostenible. Esperem que el
2012 hagi vida intel·ligent a Europa i suavitzi els compromisos de
dèficit urgentment”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.