Altafulla amb tota la il·lusió

5/6/10

Biblioteca: dissabte, a 2/4 de 8 primera conferència del cicle del Centre d'Estudis:Cristòfor Colom..., català? per Francesc Albardaner, president del Centre d'Estudis Colombí.


"Nova mirada", la darrera pintura de Marta Balañà, a la sala dels Trinitaris de Vilafranca. Inauguració, dijous 10 a les 8 del vespre

A les vuit del vespre de dijous 10 de juny arriba l'exposició d'una pintora arrelada a Altafulla que en el decurs de la seva primera dècada de creació ja ha exposat dues vegades al cobejat pati central de la Diputació de Tarragona, per bé que la seu dels seus èxits de públic i vendes s'ha escaigut a la desapareguda Delta Arte de Donosti, durant quatre setembres seguits.
Amb el títol de Nova mirada presenta en la sala municipal del tan cultural carrer de la Font un total de vint-i-set quadre, alguns de gran format com els colors en erupció d'uns enlluernadors tomàquets o un més que vigurós Paisatge en vermell. Les marines de sempre han inspirat Marta Balañà; així de les més llunyanes pintades n'exposa dos Cops de mar cantàbrics- d'or vell i negre; la sèrie del port de Sòller presidint pels cimals de la serra de Tramuntana, en tons foscos de "s'hora baixa", d'evidents ressons del seu admirat Cezanne obsedit en la muntanya de santa Victòria d'Aix en Provence.
El retrat representa el fruit més tardà en la pintura de Marta Balañà, com a repte plantejat dins les sesions amb model natural al Cercle Artístic d'Altafulla que ella presideix des de la seva fundació. Entre els sis que ens colpiran, tres de la sèrie primerenca d'autoretrats, el d'Homenatge al Vell i el mar d'E. Hemingway, el de la seva parella el pediatre Adolfo Gómez Papí i també, en gran format, el de l'amic i mentor el professor de l'Eugeni d'Ors, Fonxo Blanc, que presentarà l'exposició i que en la seva condició de regidor de Cultura promogué l'adquisició com a fons municipal públic de tres extraordinaries marines d'inspiració mediterrania altafullenca.
Marta Balañà situa la seva pintura en la frontera de confluència des de l'impressionisme vers l'abstracte. A ple aire només elabora l'esquelet de la composició, el que ella anomena "encaix"; no pot completar-lo ni cenyir-se a la reproducció imitativa detallada perquè el propi tema de paisatge confessa la cohibeix. En la solitud íntima del seu estudi culmina cada obra; sempre acompanyada de música - que li obre i desboca l'emotivitat, particularment les composicions d'Antonio Flores. Hi reconeixem tothora un deix d'inacabats, més propera la seva pintura a les formes que volen que a les que pesen.
Els colors de Monet prou que l'han influïda, però l'idol de Marta Balañà, el seu referent explícit, per la genial plasmació etèria del moviment - en una atmosfera de complexos de llums - és el preromàntic anglès W. Turner - el pintor del temperament sublim de la Natura per a l'esteta Ruskin; gruixos de publicacions de reproduccions sempre acompanyant-la al seu Estudi - sempre a Altafulla: primer, al carrer de Baix; durant els darrers anys a la plaça dedicada al gran ceramista Martí Royo i finalment al carrer de Mar, davant per davant del xalet familiar de tres germans Manel Roig.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.