Altafulla amb tota la il·lusió

3/12/08

El Pressupost de 2009: estabilitat i superàvit. Cohesió del govern i lògica oposició

Aquest pressupost, com els dels dos anys propers, bé emmarcat i molt precisat pel Pla Econòmic i Financer (PEF) aprovat al Ple de setembre. Així totes les despeses de personal i la resta de principals partides. Però, només aquest vinent 2009 hem a més d’assolir un superàvit que eixugui el pendent del romanent negatiu de 345 mil e. de 2007: encara 245 mil e., ja que l’any passat només vam poder reduir en boi 100 mil e. Finalment, hem hagut de descomptar 100 mil e. de despeses sobre els fixats al PEF: 40 mil de les àrees del regidor J.M.Pérez; 13 mil a materials de seguretat i els 2/3 de les retribucions extraordinàries previstes + 60 mil de la del regidor de Pau de Cultura i de Festes, (i…també d’Hisenda). Els 145 mil restants han estat possibles mercès a un afinament dels ingressos previstos al PEF per al 09: a l’IBI (47.500 e.) , a l’impost sobre els vehicles ( 7.615 e.), a la participació als tributs de l’Estat (70.000 e.) i a l’aportació de l’empresa mixta d’aigües (42.000 e.)

Tornen les inversions (235.440,38 a préstec) i augment els ingressos corrents el 7,2%.

Per tant, com que els ingressos totals previstos pujaran fins als 6.606.014 e. (235.440,38 e. a préstec + 15.340 e del PUOSC)
Les despeses no hi arribaran exactament: 6.356.420,85 e.(279.582 e per a inversions, que no en fem des de 2006).
Tot plegat vol dir aquests % de canvis interanuals, entre 2009-08: 11,44 (7,2 als corrents) als ingressos i de 8,99 a les despeses (només 4,2 a les corrents).

L’IBI puntal dels ingressos (42,33% d’ingressos corrents)

Amb 2.690.000 e. previstos (+ 5,44% que l’any 08). Seguit dels procedents de:
- les transferències de l‘Estat: 850 mil e. de participació als tributs (+ 165 mil que el 08 + 75 mil a canvi del sense IAE = (14,55% del total).
A continuació, per pesos propis:
- la taxa d’equilibri de servei d’escombraries (685 mil e. / + 200 mil que el 08); mercès a la tan debatuda com inajornable decisió de pujar-les el 40%.
- el pactat amb Eco Resort d’autoliquidació d’ICIO i llicències urbanístiques (510 mil e.) que permet preveure ingressar pels dos conceptes vinculats a la construcció + 155 mil que els previstos al pressupost d’enguany. Aportant doncs l’11,09% del ingressos, dada que rubrica la màxima del 12% com a xifra necessària del pes de la dinàmica econòmica urbanitzadora / constructora dins l’equilibri pressupostari altafullenc. Precisament, els excessos del període 2003-2006 (amb ICIOs que van representar per als ingressos municipals el 15,73% / + 3,73 – 13,48 % / + 1,48 – 15,14 % / + 3,14 – 20,8 / + 8,8 ) van trencar-ne el creixement sostingut per donar pas a la frenada brusca del 2007 ( 8,95% / - 3,05) i la paràlisi d’aquest 2008.
- la taxa de les Llars d’Infants (226 mil e. / + 46 mil e. del 08); la subvenció de 177 mil d’Educació de la Generalitat per als nostres infants (+ 33 mil que el 08).

Caldrà negociar subvencions de la Diputació i un gruix d’aportacions de particulars

Les quals només consten com a partida oberta a 1e. en el pressupost d’ingressos, tan rigorosament ajustat a previsions segures, sense cap ficció o inflada, definitivament arraconades. Quan les assolim, per decret d’alcaldia podran incorporar-se automàticament a les partides ara tan retallades, de mínim de mínims (nimimum minimorum) de Cultura i Festes. Hi reeixirem!

Les claus polítiques d’aquest pressupost d’ingressos dins del primer any del PEF

Recordem que cal trobar-les en la difícil i necessària decisió d’assolir l’equilibri al servei de brosses i per a l’equilibri general el pacte de desplegament del projecte d’Altafulla Life Resort s.l a les Esplanes / Brises del Mar (Pla Parcial SUR 10). Que té dues gran línies: la de les autoliquidacions fins a 510 mil e. i els pactes de reparcel·lació comentats amb data del blog 10/11/08.

Estructura de la despesa corrent mínima de mínims per subfuncions i personal:

Deute públic: Per a subvenir els préstecs anteriors: interessos: 97.014, 78 e. + amortitzacions: 235.440,38 e. Vet ací – 18.544,84 e en relació al 2008 (94,7%) i un desviament del PEF del +10,5% (+ 31.657 e.)

Òrgans de govern: 81.073 e. de retribucions brutes (68.593 e. del 7 membres del Govern + 12.480 e. d’indemnitzacions als 4 de l’oposició) que representen – 10.113 e. en relació a 2008
( 92,13%) i un – 16,7% del PEF( -14.503,7 e.) . Cal sumar-hi + 22.567 de seguretat social = 103.640 e. Equival al 3,46% de despeses de personal per alcaldia- regidors de govern-regidors d’oposició.
Cal afegir-hi 15.040 e. ( 6.300 per comunicacions telefòniques + 3.840 d’atenció protocol·lària + 1.200 per locomoció, etc.) sumant doncs finalment el cost del nostre Ple / Govern 118.680 e. ( 1,95% del total de despeses corrents)

Administració a la Casa Gran: Els 11 empleats d’oficina i la noia de reforç d’estiu ( 3 A1 – 1 A2 – 8 C2) suposen el 13,89 % de despeses de personal: 415.623 e. = 323.182 e. de retribucions brutes + 92.441 e. de seguretat social.
El personal d’Urbanisme (els dos arquitectes A 1 al 36% de dedicació – l’aparellador A1 – l’administrativa C1 – l’auxiliar C2 ) suma amb 165.885 e. el 5,61 de la despesa de personal.
En resum, el personal qualificat de la Casa Gran suma el 19,5% del total de personal pressupostat.
A sumar amb els 591.401 e. (+ 14,5% que el 2008) repartits en boi 40 conceptes, complint el previst pel PEF; dels que destaquem 169.415 e. de pagament a BASE + 87.669 e. de neteja dels edificis del patrimoni municipal + 50 mil e. en primes d’assegurances + 47.600 e. en serveis jurídics + 38 mil e. per a estudis tècnics + 35 mil e. en telefonies + 12 mil per material d’oficina + 11 mil per a les línies d’ADSL + 9 mil en lots de Nadal + 2.500 e. per al lloguer a ADIGsa del pis tutelat + 1.600 e. de manteniment de l’ermita
La nostra Administració entre personal i proveïdors suma una despesa de 1.174.919 e.(19,33%)

Seguretat: els 18 policies municipals (1 C1– 17 C2) suposen el 26,15% de despeses totals de personal: 782.328 e. = 594.856 e. + 187.471 e.
Cal sumar-hi 64.905 e. de la subfunció de seguretat (un estalvi sobre el PEF de 13 mil e. per a permetre el superàvit): 14 mil per als leasings dels vehicles + 13 mil per a vestuari + 10 mil en telefonia + 14 mil en despeses diverses. En definitiva, + 19.103 e que el pressupostat el 2008 (+ 41,7%)
La nostra seguretat municipal ens costa 847.233 e. (13,94%)

Ensenyament: les 15 professores dels Jardins d’Infants (2 A2 – 7 C1 – 5 C2 ) suposen 410.152 e. totals.
Els 10 A 2 amb dedicacions parcials de l’escola de Música 131.695 e.
La coordinadora de l’Escola d’Adults un total anual de 18.761 e.
Les dues dones E de fer feines a les escoles, un total de 43.977 e; i les bidells, 47.556 e.
En definitiva, el personal 25 + 4 d’aquesta regidoria emblemàtica de la tradició política d’Altafulla representa el 21,8 % (- 4,35 punts percentuals que Seguretat).
Completen les despeses, 102.651 e. (- 22.601 e que al 2008) repartides en 55.000 del càtering dels Jardins d’Infància + 12.000 de l’autobús dels batxillers + 7.500 e. dels professors externs de l’Escola d’Adults + 5.000 e. de transferències a les AMPEs + 9 mil en “INAFOS”… + 3 mil per las transport escolar de secundària del CCT.
En resum, per Ensenyament gastem 754.794 e.(12,42%)
Però, ep! que pressupostem com a ingressos per als Jardins d’Infants 225.750 e. de taxes + 176.400 e. de subvenció de la Generalitat. Per la qual cosa la despesa corrent bàsica de les Llar d’Infants tan consubstancials a la política municipal altafullenca, començada per Francesc Blanc Ribé i continuada per Joan Carrera i consolidada i ampliada per Fuensanta Castro que suma (410.152 e de personal + 55.000 dels dinars = 465.152 e.) és finançada per tres pagaments: el de les taxes dels ciutadans usuaris, el 55,04%, de la subvenció de la Generalitat, el 37,92%, de l’aportació municipal del 7,04 % (63.002 e) municipal. Ull! Gairebé la suma del pressupost de Cultura i Festes d’enguany.
Pel que fa a l’Escola de Música, fundada per l’alcalde Torres, continuada pel regidor Joan Carrera i consolidada i ampliada per la Fuen, ingressarà, segons pressupost de 2009, 58 mil e. en taxes, que representa el 44,04% del cost fix de l’actiu del personal de músics titulats. L’aportació municipal de 73.695 e. haurà de ser neutralitzada per la futura subvenció en esdevenir Escola Oficial de Música.
L’Escola d’Adults, com que les taxes previstes sumarien 5 mil e. i les despeses de personal ( 18.761 + 7.500 = 26.461 e), doncs ens reclama una aportació de 21.461 e.
En definitiva, l’aportació de la hisenda municipal a Ensenyament és de ( 63.002 + 73.695 + 21.461 = 158.158 e.).

Brigada de serveis i manteniments: Els 21 treballadors (3 C2 – 17 E) representen el 17,04% de la despesa de personal (- 9,11 punts percentuals que els 18 municipals ): 390.996 e. de retribucions brutes i 118.902 de seguretat social = 509.899 e.
Afegim-hi per als materials de manteniment de béns públics: 150 mil de vials + 130 d’edificis + 65 mil per a l’enllumenat + 12 mil per a les zones verdes = 357 mil e. Tots els leasings de maquinària de brigada sumen 48 mil e. Per a la reparació de maquinària: 8 mil per als vehicles i 28 mil per a la resta operativa imprescindible. 7 mil per al vestuari de la brigada. 3 mil per a maquinària nova. Tots el productes de neteja: 15 mil e. + 13 mil les compres a la ferreteria.
Suma tot el personal i el necessari per a la tasca de la nostra brigada de serveis els 988.899 e.

Per completar el capítol d’urbanisme i arquitectura municipal hem d’esmentar les despeses d’energies: elèctrica per a tota la xarxa vial i edificis municipals: 360 mil e. + 12 mil e. per als lloguers de generadors + gasolina i carburants, inclosa calefacció de la Portalada: 40 mil e. + gas de les dutxes del camp de futbol, jardí d’infància i menjadors: 5 mil e. Total, 417 mil e.
I no oblidem els 32 mil euros del conveni de desratització i de neteja dels contenidors de la brigada (*). Així com els 1.470 e. dels lloguers del solar de RENFE.
Comparant les despeses al ventall de proveïdors, sense personal, d’aquest important subfunció resulta, plenament d’acord amb el PEF, que l’hem actualitzat en relació al 2008 en + 161.070 e.(+ 20,58%): + 60 mil a xarxa d’electre; + sengles 30 mil e. a via pública i edificis + 12 mil per a (*) + 9 mil per a productes de neteja + 5 mil per a l’enllumenat públic + 3 x 3 mil per a leasings, reparacions de dues menes de maquinària, etc.

Recollida d’escombraries i neteja viària: fornit el servei pel CCT: 620 mil e. de recollida + 81 mil per a la deixalleria = 701 mil e., que per ser neutralitzats van reclamar aquell inajornable augment de taxes del 40%: la qual cosa ens permet pressupostar 684.061 e. d’ingressos i per tant un dèficit de servei de només 17 mil e.
Però hi inclourem a la despesa, la de competència municipal, de neteja de carrers: els 15 mil e. de reparacions de màquines d’escombrar i és clar els 97.331 e. dels 5 treballadors E. Total: 112.331 e. Boi el mateix que tota la despesa d’organs de govern, oi?

Cultura i Festes: Assumim per a l’assoliment del superàvit un dràstic estalvi (d’un total de 60 mil e.) que ha fet elaborar un pressupost boi centrat en les diades de les FM i una actuació més per a Castellers i Diables. Per això Cultura i Festes sumen només 85.261 euros (1,4% del total de despesa), dels quals 21.250,40 corresponen als pagament de i per a la bibliotecària al 80% de dedicació. Descomptats els ingressos previstos per a subvencions de la Generalitat i entrades, aportem al lleure comunitari 55.261 e.

Joventut i Esports, amb pel moment només una persona a pressupost, per al SIJ, que representa 32.049,88 e. ( + 5 mil e. per a manteniment) suma 90.059 e. (1,48%). Per a subvencions a entitats esportives només podrem destinar 18 mil e. i per al pavelló 25 mil.

Serveis Socials: entre el xofer del transport adaptat i la persona que té cura del Centre Obert sumen una despesa de 42.423 e. En total l’àrea en suma 95.502 e.(1,57%) que per a la nostra hisenda suposa aportar-ne 87.202 e. A la Xarxa d’Assistència Primària del CCT, 26 mil e. i per ajut humanitari 13 mil ( - 7 mil que el 08).

Turisme: destina al seu personal 42.423,88 e., amb una informadora anual i una altra a 5 mesos de dedicació. El pressupost total suma 116.092 e (1,91%) destinats 44 mil als socorristes d’estiu a les platges i a la piscina + 11 mil per a cabines i lloguers de WC; la resta per a iniciatives conjuntes de promoció com ara la Tarraco romana o els castells fortificats del Baix Gaià. Ha calgut suprimir aquest 09 la subvenció a ATECA per al trenet i les jornades de joies i moda, així com organitzar les Fires de les Bruixes i d’Artesans amb cost zero per a l’àrea, cenyint les despeses a logística de brigada, municipals i materials.

Comunicació: amb un qualificadíssim director de l’emissora i de la Plaça del Pou que implica només una despesa en personal que suma 42.423,88 e anuals. La despesa total de l’àrea representa el 1,07 de la total amb 65.114,5 e., que després de restar-hi ingressos per publicitats previstos xifra en 59.114,5 e. l’aportació municipal. La revista bimensual pressuposta 15 mil e.

Les retribucions i assegurances socials de les 95 persones de l’empresa Ajuntament necessiten l’aportació del 91,85% de l’IBI, incloent-hi els 60.750 e. per a productivitat i 13.500 e. per a hores extres – reduïdes a 1/3 del previst al PEF per al 2009.

Tornem a invertir amb préstecs = amortitzacions de deute públic= 235.440 e.

Els destinarem a dos projectes: el de la Biblioteca ( 44.660 e.) subvencionada parcialment pel PUOSC ( 15.340 e.) i en la futura residència geriàtrica ( 50 mil e.). I a tres actuacions a vials: al del darrera del Palau d’Esports ( 60 mil e.), al pla de voreres ( 33 mil e.) i, ja era hora!, el de rectificació de rebaix dels ressalts de l’etapa de Marisa Méndez-Vigo (ABG) a Urbanisme des del Cantó de la Vila a la rotonda de la Ronda d’Altafulla (47.780,38 e.).
Amb recursos propis de 28.802 e. invertim a un reguitzell de mínimes actuacions: d’equips informàtics a les oficines municipals (4.800 e.); de mobiliari per a la nova aula de nadons (5 mil e.), a més de instal·lacions i informatització de 2 mil cadascun també a l’àrea d’Ensenyament i anàlogament per a les oficines de la policia municipal; de maquinària de la brigada (3 mil ); de mobiliari per a benestar social (2 mil ); de mobiliari a les oficines municipals i al jutjat de Pau, en equipament informàtic i maquinària d’oficines; cadascuna amb mil e.

Quadre de grans capítols d’ingressos i despeses d’acompliment de l’estabilitat i del superàvit: ingressos ( negre) vs. despeses (vermell)

.............................................%..........09-07......2009.............09-08

Capítol 1: Impostos directes (48,22 / + 9,78 ): 3.064.500 e. ( + 72.730,19)

Personal (49,15 / +1,38 ): 3.000.916,55 e. ( + 59.310,74)

Capítol 2: Impostos indirectes ( 8,39 / - 0,56 ): 533.000 e. ( + 183.000 )

Béns corrents i serveis ( 31,83% / - 0,37 ): 1.943.137,66 e. (+ 154.136,66)

Capítol 3: Taxes i altres ingressos ( 22,38 / -1,25 ): 1.422.111 e. ( + 167.900 )

Despeses financers (12,99 / + 0,32) : 104.5404,88 e. ( + 2.502,88 )

Capítol 4: Transferències corrents (20,49 / -5,56 ): 1.301.973 e. ( + 43.521 )

Transferències corrents (12,99 / - 1,5 ): 792.839 e. ( + 84.899 )

Capítol 5: Ingressos patrimonials (0,53 / - 2,41 ): 33.650 e. ( - 39.600 )

Operacions corrents: 6.355.234 e. – 5.841.398,09 e. = 513.835,91 e. = estalvi brut

Estalvi brut destinat a les amortitzacions / passius financers ( 235.440,35 e.) + superàvit ( 249.593,53 e.) + recursos propis per a inversions ( 28.802 e.)

===================================================

Capítol 6: Inversions reals ( 4,58 / + 4,58 ): 279.582,38 e. ( + 239.279,38 )

Capítol 7: Transferències de capital: 15.340 e. ( + 15.340 )

Capítol 9: Passius financers ( 3,56 / + 3,56 ): 235.440,38 e.( + 235.440,38 )

Passius financers ( 3,86 / -0,29) : 235.440,.35 e.( - 15.559,62 )

Total pressupost: 6.606.014,38 – 6.356.420,85 e. = 249.593,53 e.= superàvit


El debat Govern vs. oposició

Eva Martínez, fiscalitzadora àmplia, molt incisiva i del tot preparada per al Ple públic i transmès per la 107,4 FM; defensant més “debe” sense preveure i acceptar el corresponent “haver”.Alasà pessimista per la crisi, negant-ne la idoneïtat d’inversions. ABG, discurset tòpic…; acusant el nostre regidor de PAU d’exposició “enrevessada” del pressupost com a ponent d’Hisenda, Fonxo Balnc li respongué que ja ha descobert que tots el que així el qualifiquen no pertanyen a la minoria selecta sinó a la massa, mediocre intel·lectualment i antipàtica.
Tots van acusar-nos de poca participació; quan de fet, la referència exacta per al pressupost de 2009 ja constava al PEF aprovat el setembre, on només aquest novembre calia incorporar ingressos (que explicà l’interventor a la Comissió per primera vegada) i reduir despeses ( explicades a la Comissió pels regidors del govern implicats) i explicar les inversions consensuades, el dia abans de la Comissió, pel Govern.
El pressupost corrent per al 2010 i el 2011, per tant, cal referenciar-lo al propi PEF… ja aprovat per subfuncions, explicades a la Comissió i al Ple de setembre d’aquest 2008. Amb l’oposició d’ABG,AUPA i ERC.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.