Altafulla amb tota la il·lusió

11/8/08

Pla Econòmic i Financer 2009-2011









En no assolir l’estabilitat pressupostària en liquidar el pressupost ordinari de 2007 hem hagut de presentar un pla econòmic financer de màxim tres anys que ens la restauri a final de 2011. Serà sotmès a la definitiva i vinculant aprovació del Ple.

El pla recollirà doncs, en termes de xifres consolidades, les mesures a adoptar en la regulació, execució i gestió de les despeses i dels ingressos dels pressupostos de 2009, 2010 i 2011 per tal de garantir l’esmentat objectiu de retorn a una situació d’estabilitat pressupostària.

Guien el Pla els següents grans criteris:

1.- PLANTILLA DE PERSONAL

1. En relació a la plantilla aprovada per a l’exercici 2008, no es crea cap plaça nova durant la tota la vigència del Pla. Quan es revisi el Pla amb motiu de la liquidació de 2008 es podria variar si la situació financera millorés).

2. L’única variació ve exigida per l’aplicació de l’increment salarial que pugui determinar el Govern de l’Estat mitjançant la LlPGE per als tres exercicis. L’augment que s’ha tingut en compte és del 2% per a cadascun dels anys.

3. Pel que fa a les retribucions dels càrrecs electes, s’han calculat tenint en compte les que estan vigents a la data del present informe i tenint també en compte que les dedicacions parcials contemplen una actualització automàtica de la renda en funció de l’IPC real a nivell de Catalunya (així doncs l’increment per aquestes retribucions podria variar entre un 4% i un 5% anual)


2.- PRESSUPOST DE DESPESES

Els criteris generals que s’han seguit són els següents:

2009: (increment de la despesa corrent, amortitzacions i inversions amb RR. CC de 409.772,08€ respecte al pressupost definitiu de 2008 : + 7,09% -)

· actualització dels imports d’una sèrie de partides que durant els últims anys no s’havien pressupostat de manera suficient: recollida d’escombraries: +26,3% ; manteniment de via pública i edificis: 36,3%.
Aquesta pujada important és totalment necessària però pel correcte funcionament dels serveis que ha de prestar l’Ajuntament. Prou d’autoenganys

· Les àrees desigualment afectades amb estalvis per a garantir l’estabilitat pressupostària han estat les Cultura ( - 35 %), Festes ( - 24,3%) i Turisme (24,6%). Esports, assumeix l’explotació de funcionament del pavelló destinant-hi 25 mil e. i rebaixant les partides habituals el 26,5%. Si a aquest bloc d’antics Patronats sumem les partides d’Ensenyament i Comunicació previstes per al dif´cil 2009 l’estalvi de xoc arriba a un amitjana del 19,7%.

· No s’ha previst cap despesa del capítol 7.

· Els imports consignats al capítol 3 i 9 (interessos de préstecs i amortitzacions) estan calculats sense tenir en compte d’entrada cap nou préstec durant el període. Com que tampoc s’ha contemplat la possible operació que es pugui portar a terme durant l’exercici actual de 2008, en el moment en què per acord del Ple en tramitem algun, caldrà refer el Pla aprovat, i molt possiblement tramitar un Pla de Sanejament també a 3 anys d’acord amb els indicadors econòmics existents en el moment en que es vulgui fer.

· Al capítol 6 (inversions) no s’han tingut en compte els projectes que s’han d’executar i que a dia d’avui estan subvencions pel PAM i el PUOSC. Per al 2009, únicament la redacció del projecte de nova biblioteca amb una aportació municipal de 32.660 e. La subvenció de 108.638,9 e. de la Diputació per a l’adequació del camp de futbol que ens arribarà el 2009 l’hem inclosa a la partida oberta de 2008 per valor de 153 mil e.


2010: (increment de la despesa corrent, amortitzacions i inversions amb RR. CC de 270.996,04€ respecte al pressupost definitiu de 2009: + 4,38% -)

· L’increment registrat en aquest exercici ja no és tan important perquè l’increment fort i necessari s’ha portat a terme l’any 2009. Urbanisme i arquitectura puja un 9,5% i escombreries encara no el 2%. D’aquesta manera les àrees que el 2009 havien patit més les conseqüències de la davallada econòmica enumerades al punt anterior, comencen a recuperar una part del seu crèdit pressupostari, situant-se emperò encara per sota dels nivells que tenien pel 2008: - 6,4%. Per al pavelló destinem 30 mil e.

· No s’ha previst cap despesa del capítol 7.

· Els imports consignats al capítol 3 i 9 (interessos de préstecs i amortitzacions) estan calculats sense tenir en compte cap nou préstec durant el període, però tampoc s’ha contemplat la possible operació que es pugui portar a terme durant l’exercici 2008. Aquest fet significa que, en el moment en que se’n vulgui tramitar un, caldrà refer el Pla aprovat, i molt possiblement tramitar un Pla de Sanejament també a 3 anys d’acord amb els indicadors econòmics existents en el moment en que es vulgui fer.

· Al capítol 6 (inversions) no s’han tingut en compte els projectes que s’han d’executar i que a dia d’avui estan subvencions pel PAM i el PUOSC. El 2010 tenim un gruix considerable: del PUOSC, la primera fase de pluvials del Roquissar, per valor de 140.213 e – inversió que pot ser assumida per l’empresa mixta d’aigües – i sobretot els 550 mil e. per a construcció de la nova Biblioteca Municipal – on podem adreçar recursos l’aportació dels promotors d’ECOResort a Brises del Mar per la cessió del 10% a la zona del geriàtric. Del PAM, ens pertoquen 47 mil e. per la zona verda del Roquissar.

2011: (increment de la despesa corrent, amortitzacions i inversions amb RR. CC de 470.509,48€ respecte al pressupost definitiu de 2010: + 7,28% -)

· És en aquest exercici quan els indicadors econòmics comencen a mostrar una situació relativament bona de les finances municipals, ja que comparant ingressos i despeses queda un marge que es podria destinar a inversions per un import aproximat de 133.000€. Aquest 2011, per al PAM, se’ns reclamen només 3.403 e. per a la culminació de l‘enllumentat de la Via Hercúlea.

· El nivell de la despesa corrent estrictament necessària pel correcte funcionament dels serveis municipals ha estat sanejada durant els dos primers exercicis de vigència del Pla, permet que les partidesdel bloc dels antics Patronats pugin fis a un 23% de la referència de 2008 durant el dos anys anteriors rebaixada. Al Pavelló destinaríem 35 mil e.

Presentem aquesta proposta de despeses per grans capítols i subfuncions elaborada per l’Interventor Municipal. Pot ser objecte de negociació, tant prèvia a l’aprovació en bloc al Ple d’aquest setembre com, sobretot, en aprovar cada exercici pressupostari, però sempre i quan mantinguem la suma total resultant de cada anualitat. Cal recordar-nos que hem d’aprovar el proper pressupost de 2009 amb un superàvit de 250 mil e. per a acabar d’eixugar el romanent negatiu heretat de 2006 i només neutralitzat el 2008 amb 90 mil e.





QUADRE RESUM PER CAPITOL ECONOMIC (més amunt)



Recordem, amb increments del 7,09 – 4,38 i 7,28 % interanuals. Al capítol 2: 20,64 – 9,9 i 14,4 %

QUADRE RESUM PER CLASSIFICACIO FUNCIONAL (PER SUBFUNCIO) (més amunt)

Estan indicades en cursiva els estalvis i amb negreta les actualitzacions de despeses.


3.3 PRESSUPOST D’INGRESSOS

Els criteris seguits per assolir els equlibris pressupostaris comprenen aquest ventall:
a) evitar augmentar encara més la pressió fiscal significativa sobre els contribuents, ja força conflictiva amb l’entrada en vigor el 2007 dels nous valors cadastrals als efectes de l’IBI, i també sobre els motors econòmics en crisi congelant els distints tipus d’impostos i taxes.

b) alhora entomar definitivament el desfasament entre les factures d’escombraries i els ingressos per les seves taxes, que han de cobrir les despeses del servei.

c) els augments tots del 5%, la taxa d’inflació previsible.

d) resultat de les insuficiències d’ingressos encara resultants d’aplicar els criteris anteriors, aspirarem a gaudir d’autoliquidacions d’ICIOs, diligenciant-ne els processos urbanístics a l’ECO Ressort de Brises del Mar. Representen el puntal últim d’equilbris pressupostaris.

D’acord amb ells els increments que es proposen, i que per tant caldrà tenir en compte en l’aprovació de les ordenances fiscals per a l’exercici 2009 al Ple d’aquest setembre, són els següents:

· IBI rústica: sense increment de tipus en cap dels 3 exercicis

· IBI urbana: sense increment de tipus en cap dels 3 exercicis

· Impost Vehicles: 5% d’increment per cada exercici

· Plusvàlua: sense increment de tipus en cap dels 3 exercicis

· I. A. E. sense increment de tipus en cap dels 3 exercicis

· I. C. I. O. sense increment de tipus en cap dels 3 exercicis

· TAXES: 5% d’increment per cada exercici

· ESCOMBRARIES 40% increment any 2009 i 5% el 2010 i 5% el 2011

Aquesta és l’única excepció a l’increment general del 5% de les taxes i el motiu és que amb aquest augment el primer any del Pla, s’equilibra el cost del servei de recollida d’escombraries (tenint en compte només el cost que ens repercuteix el Consell Comarcal del Tarragonès).

Tenint en compte aquests percentatges d’increment previstos per a cada exercici, així com l’evolució històrica del cobrament en període voluntari i primer any d’executiva cal que realitzem una sèrie d’afinaments en 3 partides que són les que tenen més importància pel seu import i també fet de cobrar-se mitjançant la regularitat d’un padró:

· IBI URBANA: l’import consignat pressupostàriament queda fixat en un 95% del padró previst per a cadascun dels 3 exercicis.

· Impost Vehicles: l’import consignat pressupostàriament queda fixat en un 91% del padró previst per a cadascun dels 3 exercicis.

· Recollida d’escombraries: l’import consignat pressupostàriament queda fixat en un 98% del padró previst per a cadascun dels 3 exercicis.

Els tributs que estan directament relacionats amb la situació econòmica són els I. C. I. O. (partida 28200) i les llicències urbanístiques (partida 31200). Ara, cal partir d’uns molt realistes imports mínims el 2009 (190.000,00€ en total) per anar-los incrementant els dos anys següents (230.000,00€ el 2011). L’abast en la minva d’ingressos d’aquestes xifres previstes queda palès quan les comparem amb els drets liquidats pels mateixos conceptes els últims anys:

2005: 997.476,18€
2006: 1.470.243,80€
2007: 535.576,83€ (aquest any l’economia ja estava en plena desacceleració)

Aquesta previsió la hauríem de fer així perquè aquests ingressos, que el moments de fre i retrocés de l’economia pràcticament desapareixen, deixin de ser el segon puntal de l’economia municipal i passin a tenir un caràcter d’ingressos extraordinaris, aprofitant-los evidentment, si se’n produeixen, per fer inversions o per reduir el capital pendent d’amortitzar.

Pel que fa a les subvencions, el més lògic és d’aplicar-les en el moment en què s’ha concedit que no fer-ho sense tenir-ne la certesa, podent passar en aquest últim cas que si que es realitzi la despesa i després no sigui subvencionada. Les previsions són doncs molt prudents.

La resta de transferències (Fons Cooperació Local de Catalunya i Participació Municipal en els Tributs de l’Estat) segueixen l’evolució dels últims anys.

No s’han previst ingressos del capítol 6, perquè a la data del present informe no es té constància de si es produirà alienació de patrimoni.

No s’han previst ingressos del capítol 7, com ja hem esmentat quan assenyalàvem els compromisos amb el PUOSC i el PAM.

No s’han previst ingressos del capítol 9, perquè és en el moment de l’aprovació dels pressupostos, cada desembre, quan acordarem quines operacions de préstec es voldran o podran portar a terme durant el període.

A partir d’aquests supòsits degudament quantificats arribem finalment a l’important criteri polític de l’apartat d) d’ingressos, imprescindible i vital per assolir-ne els equilibris pressupostaris:

· En l’exercici 2009 i 2010 hem hagut de preveure uns imports adicionals als inicialment pressupostats (510.000,00€ el 2009 i 97.000,00€ el 2010 d’ICIO i llicència urbanística) a compte de les llicències que haurien de pagar els promotors per a l’edificació del “Pla Parcial SUR-10 Brises del Mar”. La situació de l’expedient a la data del present informe és la següent:

1. Pròxim acord de la reparcel·lació
2. Obres d’urbanització
3. Obres d’edificació.

L’equip govern té la voluntat ferma i inexcusable de tirar aquest expedient endavant. Estem persuadits que si algun d’aquest tràmits s’endarrereix o no s’arriba a portar a terme (ja sigui per voluntat de l’Ajuntament o de la promotora) i no es pot recaptar els imports previstos en cada anualitat, pràcticament es pot assegurar que no es podrà complir el Pla i per tant s’haurà de refer optant per altres mesures, que motivat pels imports que estem parlant només podria ser incrementant el tipus de l’IBI URBANA; mesura indesitjable, de greus costos polítics.



3.4. COMPLIMENT DE L’ESTABILITAT PRESSUPOSTARIA



EXERCICI 2009 (més amunt)

EXERCICI 2010 (més amunt)



EXERCICI 2011 (més amunt)





CONCLUSIONS FINALS

Tots els regidors i grups municipals hem d’adonar-nos que perquè reexi la proposta de Pla Econòmic i Financer pel període 2009-2011 caldrà complir amb tot rigor i coratge:

· Les ordenances fiscals per als tres exercicis del Pla, d’acord amb la proposta realitzada al punt del càlcul de les previsions d’ingressos.

· Implementar totes les actuacions necessàries per executar el Pla Parcial SUR-10 Brises del Mar, perquè es puguin recaptar els imports que s’han tingut en compte en les previsions d’ingressos de 2009 i 2010

· Cenyir-se a la plantilla de personal proposada.

· No ultrapassar el total del pressupost de despeses proposat. Els pactes polítics poden variar alguns de les quantitats assignades a les subfuncions però mai el resultat final del pressupost de cadascun dels tres anys

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.