Altafulla amb tota la il·lusió

26/3/08

Panorama d’hisenda després de la liquidació del pressupost de 2007: - 345.441e. de romanent per a despeses generals ; estalvi net també negatiu

Aquestes són les dues variables de més transcendència: el romanent negatiu ens obliga a rebaixar la mateixa quantitat de la despesa corrent aprovada per al 2008. L’estalvi net negatiu ens obliga a aprovar un Pla de Sanejament triennal, per als exercicis de 2009, 2010 i 2011, que assoleixi al darrer any (2011, final de 8ª legislatura) un ingressos corrents ordinaris (segur i regular) que cobreixin la suma de les despeses ordinàries + amortitzacions de capital pendents. Sense l’aprovació del Pla no podrem demanar autorització a la Generalitat per a préstecs destinats a inversions.
També remarcar que a data d’abans de Setmana Santa mercès a una bestreta de 300 euros a BASE a compta de l’IBI hem deixat les factures pendents de pagament del 2007 al mig milió d’euros.
Però cal sumar-hi 311.140 e. que hauran de constar com a extrajudicials (sense consignació pressupostària del 2007) un cop aprovat definitivament el pressupost d’enguany; la majoria són factures lliurades per l’empresa Gulinves s.l. constructora de la Llar d’Infants amb dates de 5 i 19 de novembre ( 248.787 e.) + dues de facturades el maig per l’Empresa mixta d’aigües (31.619e.) + Comarcal per deixalleria (20.126 e.) facturada a finals de novembre. Del 2006 vam pagar, comptabilitzat al 2007: 856.054 e.

Per què – 345.441 e. de romanent de tresoreria per a despeses generals?
Els fons líquids a tresoreria a finals de l’exercici sumaven el saldo final de 3.653.746 e (inicial de 5.105.594 e.) : 2.732.522 e. als comptes financers de bancs i institucions de crèdit (saldo inicial de 3.732.522 e.) + als comptes operatius de bancs i institucions de crèdit, 894.107 (saldo inicial de 951.474 e.) principalment.
Però el romanent de tresoreria total el rebaixava en 228.310 e.: per tant, a 3.425.436. Els 228.310 e. representen la diferència exacta entre les nostres obligacions amb creditors pendents de pagament (a qui devem) menys els nostres drets amb deutors pendents de cobrament (que ens deuen) a final d’exercici: 1.823.928 e. d’obligacions – 1.595.618 e d drets.
Dels nostres deutes, 1.082.187 corresponen al 2007 i dels anteriors només 2.864 (total: 1.085.050 e.) ; per altres operacions no pressupostàries 738.878 e.
Dels nostres deutors, 672.537 e. corresponen al 2007 i 877.926 als pressupostos tancats anteriors (total: 1.550.464e.) ; d’altres operacions no pressupostàries sumen 45.597 e. que tenim també pendent de cobrament.
Observem doncs que, al 2007 la diferència entre el que devem i els que ens deuen a finals de 2007 és de 409.650 e. de més obligacions pendents de pagament, de deutes.
Aquells 3.425.436 del romanent de tresoreria total s’han de contrastar finalment amb dues xifres: la primera, la minoració del pendent de cobrament en saldos de dubtós ingrés (170.941 e.) però sobretot amb la segona, l’excés de finançament afectat, els ingressos cobrats o només reconeguts de finançament finalista, per a projectes de despesa que no han estat executats al tancar 2007, els quals no poden incorporar-se al romanent per despeses generals sinó com a romanent afectat. Aquest romanent afectat suma fins a 3.599.936 e.
Per tant hem de trobar el – 345.441 e. de romanent de tresoreria per despeses generals = (3.653. 746 e. de fons líquids a tresoreria – 228.310 e. de diferència entre creditors i deutors ) - (170.941 de cobraments dubtosos + 3.599.936 e. de romanent finalista afectat.)

Dels 692.158 e. del 2006 per a 2007 als – 345.441 e. de 2007 per a 2008
Per força hem de contrastar la situació que heretem el 2008 (haver de restar a la despesa corrent pressupostada els 345.441 e. de romanent de tresoreria negatiu) amb el que l’esplendorós i irrepetible 2006 llegà al 2007: vet ací, 692.158 e per a finançar despeses corrents de 2007: en personal, 184 mil e. + 266.102 pel servei d’ escombreries al C.Comarcal + 58.871 e. transferit al Patronat de Cultura + 50 mil al Patronat d’Ensenyament + 40 mil e. per a neteja + 30 mil e. per a mantenir instal·lacions + 22.185 per a la deixalleria al C.Comarcal + 10 mil per manteniment d’enllumenat públic + 7 mil per a serveis jurídics + dues de 5 mil per al Patronat d’Esports i de MMCC. + 4 mil per a materials informàtics. En van esmerçar el 97,55% = 675.210 e. Dada que tornarem a emprar per a calcular l’estalvi net

Detall de la distribució dels 3.599.936 e. de romanent afectat, de finançament finalista:
Pendent d’aplicació: 236.912 e. + (Ensenyament: Llar d’Infants Hort de Pau: 33.761 e.+ Urbanització de la zona educativa: 147.660 e. + Escoles: 11.686 e. + Menjador de la Portalada: 6 mil e). + (Cultura: Entorn Teresa Manero: 5.200 e. + Pallisa dels Castellers: 6.244 e. + Mobiliari Biblioteca: 5 mil + Restauració Casal de la Violeta: 14.112 e. + 49.340 e : seguretat) + (Sanitat: Centre de Dia, fase 1: 300.332 e. + Calefacció Centre de Salut: 15.610 e.) + (Esports: Pavelló Poliesportiu, fase II: 1.925.310 e.) + (Nova avinguda Marquès de Tamarit / Migdia: 77.900 e. + 99.414 e. + 2ª fase: 404.665 e.) + (Arranjaments urbans: del Camí del Prat: 109.130 e. + exteriors zona del Castell: 13.788 e. + C/ Pedrera / sant Antoni: 12 mil + zona verda Safranars / la Pedrera: 45 mil + pavimentació C/ Morraler: 6 mil + voreres a urb. Robert: 6 mil + ajardinament PP5: 2.833 e.: projecte i dr. d’obres + pluvials C/ Gaià: 17.857 e.) + (Cementiri: columbari: 6 mil + voreres perimetrals: 17 mil.) + (Obra civil a les illes de contenidors: 24.314 e.).

Per què – 263.834 e. d’estalvi net?
L’estalvi net representa la dada del resultat d’un pressupost que dóna el vist-i-plau (quan és positiu) o que senyala alarma, exigint un Pla de Sanejament de la Hisenda Municipal durant un trienni, (quan resulta negatiu). S’expressa en valor absolut i en ratio.
El valor absolut de l’estalvi net d’un exercici pressupostari d’entrada contrasta els drets (cobraments) i obligacions (pagaments) reconegudes “netes”: el 2007 hem patit un nefast desequilibri entre ingressos i despeses: 4.368.690 e. entrats vs. 4.990.121 e de sortits, per tant un decalage de - 630.431 e!, finançat - com podem suposar - amb l’herència de 2006 de gran coixí de romanent de tresoreria. El romanent que hem esmerçat en finançar exclusivament despesa corrent són aquells 675.210 e. Oi que sabíem que reclamaríem aquesta xifra? Aquest romanent si el comparem amb el desequilibri ens donaria una diferència positiva de 44.779 e. Però el càlcul de l’estalvi reclama de considerar les anualitats teòriques totals de despeses en interessos i amortitzacions del deute viu; en sumen 317.614 e.
Per tant, desencís: aquells - 263.834 e.= (4.368.690 e. de drets reconeguts nets per operacions corrents – 4.990.121 e.obligacions reconegudes netes) més 775.210 e. de despesa corrent finançada per romanent menys les anualitats teòriques de retorns a les caixes i bancs.
Quin desori comparar l’evolució dels valors absoluts de l’estalvi net del 2001 al 2006: 203.013 e // 336.750e. // 557.814 e (vaig tenir el goig de fer de regidor d’Hisenda del govern d’UpA amb suports) // 512.368 e. // 315.625 e. // 756.057 e (amb el futur alcalde del PSC, J.Mª Gené com a regidor d’Hisenda).

Diferencial de – 499.417 e. dels ingressos corrents pressupostats el 2007
L’explicació d’aquell nefast desequilibri / diferència / decalatge rau en comparar sobretot les previsions d’ingressos amb els drets definitivament reconeguts: l’any 2007 aquests drets reconeguts han sumat, com sabem 4.368.690 e., lluny en 499.417 e. (89,74%) del pressupost definitiu on prevèiem 4.868.108 e.
Així als impostos directes, els 1.831.200 e. reconeguts queden al 76% dels pressupostats: -567.774 e: perquè en la recaptació essencial pel padró d’ IBI els 1.528.233 e. representen - 403.142 e. el 79,13 % dels 1.931.375 e. de previsions definitives, on el fracàs puja – 403.142e.; els suposats ingressos d’Ibi prou que feien quadrar el pressupost de 2007 (risc que també hem assumit també enguany i per semblant quantitat: que hem de combatre actualitzant al màxim el padró d’IBI); perquè en plusvàlues havent previst 206 mil e. hem reconegut un tan escarransit 39.745 e. (el 19,3%...) ; sort que els 215 mil previstos d’impost als nostres vehicles han estat clavats.
Els impostos indirectes cenyits als provinents de la construcció el mig milió d’euros esperat han fallat en – 73.726 e, arribant doncs el 85% dels previstos. Ja enumerarem els drets reconeguts per ICIO als darrers anys de “bombolla immobiliària” quan valorarem la seva contribució / dissimulació a cobrir desquadraments estructurals en despeses de personal. Avancem que, al quadrienni 2003-2006, la mitjana d’ingressos per ICIO s’elevava a 794.486 e.
Al capítol 3r d’ingressos els 919.889 e. de taxes i serveis també decepcionen ja que en falten – 172.648 e. sobre els previstos, explicats pel contrast a la taxa de llicències urbanístiques entre els 109.303 drets reconeguts amb els 300 mil previstos: només un 36,4 % d’ingressos sobre els pressupostats!. Enumerem els principals drets reconeguts per taxes: d’escombreries: 459.415 e. + 54.075 e. de contribucions especials + 43.255 e. de multes + / 39.437e. d’Endesa + 20.902 e. de Telefònica + 11.563 e. de Gas Natural + guals: 32.983 e. + obertura d’establiments: 23.353 e. + ocupació de via pública:15.509 e. + parades mercat: 13.874 e.+ festes populars: 11.061e. + piscina: 10.035 e. + transport escolar: 9 mil + etc.
El capítol 4 amb els 1.051.594 e. de transferències corrents ens dóna la satisfacció de superar en + 272.800 e.(35%) el pressupost previst. De l’Estat / pol federal hem rebut 745.165 e. de participació als tributs (17,72% d’escreix) + 64.944 e. de compensació per IAE (24,9 % per sobre) + 250.502 de l’Administració General de l’Estat. 5 departaments de la Generalitat ens han transferit un total de 48.190 e. i el Fons de Cooperació 85.423 e.; vet ací 56.891 (75%) més del previst. El Consell Català de l’Esport, 166.600 e. El gruix de la subvenció que rebem de la Generalitat per a les dues Llars d’Infants puja 410 mil e. Del CComarcal hem rebut uns no previstos 41.462 e. i de la Diputació 56.920 e., boi 5 vegades el previst.

El desquadrament estructural entre despeses de personal vs. impostos directes (+ indirectes)

Per a l’estabilitat pressupostària és primordial l’equilibri, el quadrament comptable, entre despeses de personal i la recaptació dels impostos directes: de padró ( IBI + vehicles) + les plusvàlues per vendes de propietats. Quan falla teníem el recurs dels ingressos extraordinaris en ICIO. Oferim la sèrie entre 2000 – 2007, completant les dades ja exposades quan vam explicar el pressupost de 2008; però ara amb xifres absolutes d’euros fent restes, enlloc de proporcions resultat de divisions. En vermell les xifres negatives:


...........Personal(Dp)....% Despesa...Imp.direct(Id)... indirect(ICIO)........Id–Dp....Impost-Dp
2000....1.227.386.........43,78..........1.300.079.............264.537.........72.693.......337.230
2001.....1.397.305........46,61..........1.328.024.............205.827........-69.281.....136.546
2002.....1.438.373........43,66..........1.574.835.............136.920.........136.462.....273.382
2003.....1.734.645........45,92..........1.471.433.............669.878........263.212......406.666
2004.....1.772.682........43,04..........1.579.763.............603.249........192.919......410.330
2005.....2.013.953.......42,48...........1.627.846............734.273........386.107.....348.166
2006.....2.197.691........45,24...........1.707.469............1.170.545.....490.222.....680.323
2007.....2.735.111........47,77............1.831.200............426.274..........903.911.....477.637
Les dades més negatives del pressupost de 2007 oi que s’acosten entre sí? Aquells – 499.414 e. d’ingressos desviats dels previstos; aquests - 477.637 e. d’impotència dels impostos totals municipals per cobrir les despeses de personal. Que precisament l’any passat van incloure la consolidació de la relació de llocs de treball, que reclamà una aportació suplementària de 350 mil e.
Aquestes xifres que s’acosten als mig milió d’euros podem considerar-les l’herència negativa rebuda; de cap manera el doble que esbomba l’encara Alcalde d’ABG.
Dada que cal compensar amb el gruix de romanent de tresoreria a disposició del nou govern, esmerçant majoritàriament en modificacions de crèdit pendents del govern d’AUPA + PSC; però també amb decisions pròpies del ja caducat govern de Canvi i Progrés (ABG + CiU + PAU + ERC): per a millora del servei de neteja d’estiu, 60 mil e. + 94 mil e. d’accessos i aparcaments a la zona educativa del Roquissar + 22 mil per redreçar els abocaments de la depuradora de Brises del Mar + modificació de la segona fase de l’antiga N-430, 64 mil e. = 240 mil e. dels 812 mil totals de 2007; vet ací el 29,55%...
Per arrodonir el panorama de desequilibris hem d’adonar-nos i també rectificar la diferència de les obligacions reconegudes netes per recollida d’escombreries amb el CComarcal (679.203 e.) amb les taxes que hem pagat que només sumen 459.415 e. És a dir, paguem amb taxes només el 67,64 % del servei, que presenta un dèficit municipal de - 219.788 e.! Mare meva…
L’any 2007 el servei d’aigües correspon a l’empresa mixta, els resultats de la qual ja comentarem quan en disposem de la completa informació necessària. Portem 9 trimestres amb les mateixes taxes, però… tenim les propostes de noves quotes que ja farem avinents i que reclamen aclariments, debat i sobretot decisions…
Exposat i valorat el quadre de pressupostos consolidats 2000-2006 hem d’advertir que caldrà afinar-lo ja que inclou les despeses de personal del Patronat d’Ensenyament però no els ingressos per taxes de les famílies i de subvencions de la Generalitat caldrà afinar-lo. L’opacitat crònica en la publicació d’aquestos balanços d’Ensenyament a Altafulla (Llar d’Infants i Escola de Música) ens obligarà a un treball de recerca. El 2008 hem refós en un únic pressupost municipal també els dels Patronats per la qual cosa aquell contrast entre ingressos externs i despeses de personal d’ensenyament serà més fàcil.

La sèrie evolutiva de les xifres comparades de pressupostos d’ingressos i de despeses corrents consolidades:

Pressupost.....Ingressos........Despeses........I-D
2000.............3.031.108.....2.803.336....227.772
2001.............3.224.854.....2.997.829.....227.025
2002.............3.398.409.....3.294.364....104.045
2003.............4.258.379.....3.777.179......418.120
2004.............4.473.343.....4.118.307.....355.036
2005.............4.849.923.....4.741.187.....108.736
2006.............5.627.198.....4.858.288.....768.910
2007.............4.763.973.....5.725.452.....-961.479
Ens hem d’adonar que el 2007 hem ingressat com el 2005, xifra que vam gastar al 2006 però que el 2007 hem gastat més que mai (1 milió més que fa dos any i 867 mil més que l’anterior). Si volem fer broma fins i tot descobrir una permuta entre l’extraordinari 2006 i l’inquietant 2007: el que vam ingressar el 2006 ha estat gastat el 2007 (+ cent mil e.) mentre que el gastat el 2006 s’acosta a l’ingressat el 2007 (- cent mil euros). Fem notar que d’haver ingressat l’any passat el previst I-D hauria baixat a – 462.062 e. Tornem a tenir una tercera xifra de dèficit entre 450 – 500 mil euros… : la que proposem com d’herència rebuda…

El grau de cobrament dels ingressos reconeguts (impostos, taxes i transferències corrents)

De l’IBI, el 93,57 // de plusvàlues, el 79,88% // d’IAE: 95,88% //d’ICIO, el 77,33 % // de taxa d’escombreries, el 95,77% // de la de guals, el 90,4% // de llicències d’obertures d’establiments, el 90,7% // de taules i cadires a via pública: 67,76 % // de Gas Natural, el 49,64% // de llicències urbanístiques: 84,43% // de contribucions especials, tots els 54.075 e. tots pendents de cobrament // de multes; el 57,36%. La resta al 100%.
De les transferències d’altres institucions públiques democràtiques l’Estat només ens deu 13.170 e; però de Benestar, Sanitat i Cooperació de la Generalitat tenim pendent de cobrament 11 mil, 20 mil i 11.844 e; del CCde l’Esport, tots els 166.600 e. De la Diputació i del CComarcal, 44.920 i 41.416 e.

El deute viu a final de 2007: 2.053.680 e.

Aquella anualitat teòrica de 317.614 e. per amortitzacions i interessos ha estat elaborada per l’interventor sumant fins a 17 comptes de capital pendent. Els ordenarem per ordre de constitució i n’assenyalarem l’entitat bancària, els anys i capitals pendents i els interessos nominals:

any constitució...anys pendents...capital pendent...interès nominal...anualitat teòrica...entitat
1997.....................1.........................5.632...............0,0505...............5.917.................."La Caixa"
1998.....................6........................118.370........................................23.358..................
..............................6........................51.233..........................................10.110..................
1999.....................2........................43.225.............0,05....................23.247..................Caixa TGN
..............................2.......................18.897..............0,0486................10.143..................BBVA
2000....................5........................38.177.............0,04875...............8.788....................BCLocal
..............................8........................28.079............0,0531.................4.399....................Caixa TGN
.............................13......................282.897...........0,0495.................30.025................."la Caixa"
2001....................4.......................102.803...........0,05......................28.992.................BCLocal
.............................4.......................102.382...........0,0525..................29.041.................
2002....................3.......................52.657.............0,05125................19.381.................
2003....................11......................90.108............0,0525..................10.991.................
2004....................12......................92.253.............0,04906...............10.353................"la Caixa"
2005....................14......................213.575..........0,04935.................21.487................BCLocal
.............................12......................200.917..........0,4926...................22.574...............Caixa TGN
2006....................15......................367.467...........0,04875................35.104...............BBVA
2007....................15......................245.004..........0,05063................23.704................BCLocal

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.