Altafulla amb tota la il·lusió

11/12/07

Extracte dels pressupostos per a 2008

A) Sense inversions a préstec, de moment. Era la nostra demanda per aprovar-los. Ens plau, donat el final feliç en el fracàs del les propostes del govern en minoria, de fer saber quines havien estat les propostes “més polítiques” al respecte:
(a) d’ABG a la resta de grups (que ens va fer sentir enganyats a la negociació): adequació pàrquing de RENFE: 15 mil euros, 3 mil més que per al camp de futbol + inundacions: per al barri marítim (PUOSC): 40 mil e. + carrer darrera poliesportiu: 50 mil e.
(b) del govern en minoria al projecte de pressupost al Ple: enretirava els referents al pàrquing i també al camp de futbol (sic) i mantenia les xifres del “pla contra inundacions”.
Quan tinguem la liquidació del pressupost d’enguany, el març de l’any vinent, si podem pels paràmetres legals que les regulen – i esperem que sí: amb estalvi net positiu – per expedient de modificació de crèdit, incorporarem les inversions a préstec. Podrien sumar, com a operació de capital financer, els 256 mil e. d’estalvi d’operacions corrents previstes. Hi inclouríem el pagament del pendent (fase 1 de la remodelació de Marquès de Tamartit / Migdia) i l’acabament dels enllumenats (Baix a Mar: 42 mil e. + c) de la Fassina: 68.100e.). Com a primera prioritat per a PAU, els primers 68 mil euros del decenni per al tan somiat i vindicat camp de gespa artificial a l’Estadi Joan Pijuan. A negociar tocarà…

B) Al capítol de despeses personal, un dels motius principals del nostre vot favorable – després que fossin enretirades pel govern en minoria les places noves, sense assignació del grup A2 (amb diplomatura) de coordinació de l’oficina municipal d’habitatge i de tècnic de medi ambient – incorporem: la bidelleria al Roquissar; els monitors del Centre Obert Infantil, i del PIJ (de fracció del 56% a jornada sencera); un 20% més de dedicació de la bibliotecària que en tindrà el 80%; finalment horari sencer per a l’oficina de turisme de Marquès de Tamarit, que només tenia oficialment el 53% de dedicació; 6 mesos de la segona plaça de directora de Llar d’Infants + una plaça de tècnic i d’especialista. Els nostres dos arquitectes encara no sumen una dedicació completa: 34,67 % de jornada de l’arquitecte municipal i ara el 37,33 del jove professional.
Amb total seguretat per pressupost vinent aprovat, tenim aquesta distribució de despeses de personal segons servei municipal:
Policia: 25,67%) + Ensenyament: 20,85%) + Brigada: 18,15%) + Oficines: 13,65%) + Urbanisme: 5,37%) + Òrgans de govern: 3,81%) + Serveis Socials: 1,41%) + Comunicació: 1,22%) + Joventut: 1,06) + Turisme: 0,97%) + Cultura: 0,71%). Productivitat: 2,06%) + Hores extres :1,37%). Total: 2.988.606 e. Vet aquí: el 53,613 % del total de despeses corrents; o el 50,88 % del total del pressupost.
Comparem l’evolució del capítol 1, de despeses de personal des del 2000 (quan n’era regidor d’hisenda l’ara regidor de PAU) llavors tenim els següents augments interanuals:
2001- 2000: + 13,84 // 2002- 2001: + 2,93 // 2002-2003: + 20,6 (nou conveni) *//* 2004-2003: + 2,19 // 2005-2004: +13,61 // 2006-2005: + 9,12 // 2007- 2006: + 29,83 (nou conveni) *//* 2008 -2007: + 4,74. El pes de la despesa en personal dins cada pressupost fou: 43,78 (2000) // 46,61(2001 // 43,66 (2002) // 45,92 (2003) *//* 43,04 (2004) // 42,48 (2005) // 45,24(2006) // 48,57 (2007)
Una altra comparació molt pertinent rau en contrastar-los amb els respectius ingressos de tributació directa, més regular (principalment IBI + plusvàlues + Vehicles) per adonar-nos del grau d’equilibri pressupostari impost directe / despesa personal: 2000: 1,059 // 2001: 0,95 // 2002: 1,095 // 2003: 0,85 *//* 2004: 0,89 // 2005: 0,81 // 2006: 0,77. Tenim pendent de liquidació el 2007. Seguim pensant que els anys menors a 1 reflecteixen amb tota cruesa la necessitat de noves bases cadastrals que han arribat amb un retard d’uns boi deu anys.
Mercès als impostos indirectes (sobretot per construcció / ICIO) hem compensat els desequilibris dels anys 2003 ençà; amb tot detall comprovem com aquell any de final de govern d’UPA n’ingressem 669.878 e, per tant la proporció del total d’impostos amb personal (1.471.433 + l’esmentada quantitat dividits per 1.734.645) dóna 1,2335 e. Seguint les sèries de la proporció D+I / P teníem el 2004: 1.579.763 + 603.249 / 1.772.682 = 1,2314: Per al 2005: 1.627.846 + 734.273 / 2.013.953 = 1,1728. Per al tan excessivament excepcional 2006, heus-ne les xifres d’impostos indirectes: 1.170.545, el cim del cicle expansiu de la construcció, autèntic gran cant del cigne quan la comparem amb la definitiva de 2007 encara per conèixer. Llavors, l’any passat la proporció dóna el resultat de dividir la suma dels 1.707.469 de directes amb aquells milionaris indirectes dividia per 2.197.691: 1,3095. Enguany, recordem que a la devallada radical dels ingressos per ICIO (no arribem fins ara als 200 mil e., quan el previst és de 500 mil) i als potser 400 mil e. de menys que recaptarem per IBI sobre els pressupostats hem de considerar aquell salt del 29,83 % de despesa de personal després del conveni.

C) Les despeses pressupostades per al 2008 resulta que suposen el 9,53 menys del pressupost definitiu d’enguany i, dada més fiable, el 9,62% més del de 2006. L’estalvi en el procés de reunions preparatòries del llavors equip de govern sencer fou de 422.101 euros a partir de les inicials desiderates per regidories. Foren tardes i nits durant sant Martí…Comparant subfuncions, primer esmentem les que teníem:
a Festes vam baixar de 111 mil a 93 mil euros la xifra de 2006 (7 mil e, menys que 2007);
a Cultura, de 181 mil a 151.454 e. (6 mil euros més que 2006; i 49 mil menys que 2007);
Esports, manteníem d’entrada les xifres de 2007 però hem baixat 6 mil e.: 4.700 més que 2006 els 45.704 del pressupost per a 2008.

El dinamitzat Turisme (134.602 e.) només puja el 17% en relació a enguany, i estalvià 50 mil e. en relació a la proposta inicial.
Comunicació, en limitar cada Plaça del Pou a bimensual, passa dels 50.589 e. del liquidat de 2006 a 33.623.
La regidoria de Benestar Social amb 52.500 e. manté la xifra del pressupost d’enguany (els constants 20 mil e. per ajut humanitari) però augmentant la transferència al CCT per assistència primària (19 mil, 2 més).
Les despeses en béns corrents de regidories d’Ensenyament i Participació pugen en relació a 2006 el 31,73% i el 86% resultant-ne respectivament 125.252 e. + 13.803.
La nova àrea de Joventut en suma 5 mil als 8.800 e. per al PIJ.
En manteniment de via pública (120 mil e.) i d’edificis (100 mil) el pressupost de 2008 els rebaixa en 9 mil e. comparat amb el liquidat de 2006. Però en maquinària (25 mil) i combustibles (40 mil) mantenim les xifres de 2007.
Pel que fa a recollida d’escombraries i neteja viària, l‘alcalde ha fet una proposta definitiva de 567 mil euros (el 75,17% del pressupost definitiu de 2007); i del liquidat de 2006, el 92,1%;
En energia elèctrica (210 mil) i a BASE(140 mil), 16 mil e. menys que 2006 i en manteniment de l’enllumenat (60 mil) 4,5 mil menys.
En amortitzacions dels préstecs a llarg termini, el 2008 respondrem de 256 mil e. ( el 4,48% més que 2007 i un increment del 26 % sobre 2006).

D) Els capítols d’ingressos per força han de fer quadrar el de despeses. I així com el llavors equip de govern sencer va anar posant mala cara per assumir tants estalvis, doncs als d’ingressos vam haver de fer un massa alegre exercici d’optimisme en les previsions. Cal quadrar. Més sobretot lluitar per assolir que els ingressos reals s’acostin el màxim possible als pressupostats. Sobretot, els referents als impostos indirectes per construcció (l’ICIO pressupostat és de 350 mil e.) i a la taxa per llicències urbanístiques (200 mil e.); objectius d’hisenda municipal que reclamen una nova regidoria d’urbanisme amb voluntat de concertació, de pacte, de relació fluïda (dins de la garantia de la seguretat jurídica i el principi de legalitat) amb els motors econòmics implicats.
La fixació del tipus de l’IBI al 0,90 per l’equip de govern sencer durant el Ple d’ordenances (que tingué l’abstenció d’Ideal i el vot en contra de PSC. AUPA i PP) està més justificada i resultarà insuficient per assolir la gran xifra prevista al pressupost de 2008: fins a 2.551.270 e. Vet ací un probable grau d’optimisme: Ferré i Alasà a la Plaça del Pou preveien uns ingressos de 2.150.000 e; per tant l’optimisme el podem xifrar en el 18,66%; tan de bo que la xifra de recaptació al tancar l’exercici de 2008 ens desmenteixi. Els altres impostos directes, al mateix capítol que l’IBI, en són el de sobre vehicles, previst puja 237 mil e i el de les plusvàlues amb una previsió d’ingressar 150 mil e. En definitiva, els “possibles” impostos directes volen representar el mateix valor que les “efectives” despeses de personal
La taxa de recollida d’escombreries sumarà 485 mil e.; la de guals 33 mil; les d’ocupació del subsòl per electre 35 mil i per telefonia fixa 22 mil; els ingressos per multes 35 mil més; 12 mil e. tant per taxes de la piscina com per parades de mercat; per taxes de llicències d’activitats esperem 20 mil e. i d’ocupació de via pública per bars, 10 mil. Per concerts de música clàssica, 13 mil e. Del cementiri, les taxes suposaran 7 mil. El capítol 3 d’ingressos que aplega tot el ventall de taxes representa el 21,35% del total.
L’altra gran font d’ingressos provindrà, com és lògic, de transferències, amb una xifra de 50 e. més petita que la de taxes: 1.204.464e. En destaca el contrast entre les provinents de l’Estat (745 mil e: 685 mil de participació al tributs + 60 mil de compensació per l’IAE) i les de la Generalitat (un total de 320 mil euros:157 mil de subvenció a les Llars d’Infants / 1.800 e. per criatura + 90 mil dels Fons de Cooperacio Local + 28 mil del Departament de Cultura i MMCC + 20 mil de Departament de Turisme + 10 mil del Departament d’Acció Social i Ciutadana + 10 mil de la Direcció General de Joventut + 3.600 del Departament de Justícia + 1.300 del Departament de Salut). De la Diputació esperem 30 mil euros i del CCT 36 mil.
Quan s’escaigui l’operació de préstec, coneguda la liquidació de 2007, incorporarem un passiu financer de 256 mil euros.

E) Les xifres d’Ensenyament al pressupost: espigolant partides, ja que la regidora no les dóna al Patronat ni al Ple, podem escriure:
Llars d’Infants: ingressos: (31013) taxes: 180 mil + (45506) subvenció de la Generalitat: 157 mil.= 337 mil e.//despeses: personal: 380.021e. + servei catering: 47.500 e. = 427.521 e. (+ 1.500 e.)
Escola de Música: ingressos (31014) taxes: 61 mil // Despeses: personal: 114.491e. + (1.500 e.) (transferències)
Escola d’Adults: ingressos: (31015) taxes: 5 mil // Despeses: personal: 31.329 e. + (1.000 e.)
Transport Escolar: ingressos (31007) taxes:11.500 e. // Despeses: 25 mil
Resta partides de despeses: (422 - 22608) 13 mil + INAFOS: 18.900 e.// AMPES: 9 mil // CEIPS: 2.500 // Beques: 3 mil // Publicitat i reunions: 1.500 e.

F) Quan sigui presentat definitivament al Patronat de Cultura podrem detallar-lo. D’entrada, podem queixar-nos que de l’esborrany que coneixem han fet caure els respectius 4 mil euros per les escoles de Plàstica i de Teatre. Ep! dins les reunions d’elaboració dels pressupostos de l’equip de govern sencer les vaig mantenir.

Fonxo Blanch Canyelles
Regidor per PAU al Ple

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.