Manolis
Glezos, l’heroi antinazi que llevà l’esvàstica de l’Acròpolis:
“La societat grega es divideix en cinc grups: els acomodats; el qui
ni senten ni pateixen, els qui saben que estan malament però no fas
res; els qui surten al carrer a trencar coses i desfogar-se i,
finalment, els qui surten al carrer i saben perfectament el perquè
lluiten”
Els
desequilibris a l’eurozona: 227% del PIB en deute privat, per al 61
del sector públic espanyol: 3,7213. El
nostre deute privat és superat per Irlanda (341), Portugal (249) i
Suècia (237) i prop d’Holanda (223); el de França és del 160 –
l’objectiu - i el d’Alemanys és del 128% del seu PIB. Aquell
deute del 61% del PIB del nostre sector públic – l’objectiu és
el 60! - és inferior al d’Itàlia (118 per 126 el privat), al
d’Alemanya (83) i al de França (82). El flux de crèdit del sector
privat.
Els fluxos de crèdit al
sector privat fixat com a objectiu al 15% del PIB només és d’un
paupèrrim 1,4 a Espanya; del 3,6 a Itàlia, del 3,1 a Alemanya, del
3,1. A Irlanda, Grècia i Holanda és negatiu.
Al róssecs per compte
corrent Alemanya senyoreja amb una mitjana del 5,9% del PIB en tres
anys, seguida d’Holanda (5) i Àustria (3,5); però per sota de
Suècia (7,5). A les xifres negatives, Espnaya ( -6,5) per darrera
d’Itàlia (-2,8) i encara més de França (-1,7).
En la mitjana d’atur en
tres anys som amb el 16,5% el campions, seguits d’Irlanda i
Portugal (10,5). A França és del 9, a Itàlia és del 7,6, i a
Alemanya del 7,5.
El
tresor espanyol tanca l’exercici de 2011 amb un liquiditat de
30.493 M d’e. Els que Elena Salgado
deixa a Luis de Guildos en caixa (759 M. han de tornar a la
Generalitat, però!).
Josep
Llobera i J.P.Ferrándiz de Metroscopia al tesoro en riesgo del PP:
“ L’estratègia que està seguint el Consell de Ministres posa
les bases de d’esquerdament del sòlid avantatge del PP: incloure
mesures que pocs reclamen i que són percebudes com a innecessàries
per la majoria – vegi’s canvis de temaris en educació, retrocés
al dret a l’avortament . La polseguera que aixequen tenen una doble
virtut: allunyar el votant de centre i unir l’electorat del PSOE.
Justament l’antítesi de les dues claus que van permetre la
victòria de Rajoy. Reformar les reformes socials dels darrers anys,
ja assentades en la societat, a més de col·locar el focus en afers
no percebuts com a prioritaris per la població general pot provocar
el refús d’un part del centre i l’esquerra que els considera
necessaris. Una estratègia dubtosa en un any de dures retallades i
recessió econòmica”.
El constitucionalista
sevillà Javier Pérez Royo en adverteix de dues causes de crisis
polítiques, de falsejaments del procés de formació de la voluntat
general:
a) La
projecció de la pèrdua d’autonomia d’alguns Estats de la UE en
la pèrdua d’autonomia personal dels seus ciutadans està arribat a
límits literalment insoportables.
L’angoixa que viuen l maor part de ciutadans de distins països,
entre ells el nostre, resulta cada cop més perceptible. I aixó no
pot mantenir-se la democràcia com a forma política. Es poden fer
cessions de sobirania en el procés de construcció d’una
organització supranacional; no tenim cap més manera d’assolir
l’objectiu. Però aquesta pèrdua ha de ser compensada amb
l’adquisió d’alguna mena d’autonomia en la presa de decisions
de la nova instància supranacional. Si la pèrdua d’autonomia és
completa, el procés de construcció de la instància supranacional
ha d’acabar en fracàs.
b) A Espanya hem tingut
unes eleccions el passat 20-N, una investidura del nou president del
Govern el 21 de desembre i tindrem eleccions autonòmiques el 25 de
març a Andalusia i Astúries. L’ocultació
del programa per part del candidat del partit que es donava per segur
guanyador de les eleccions ha sigut la norma.
Al debat d’investidura es digué en alguns temes molt importants el
contrari del que s’anava a fer dies després al primer Consell de
Ministres. I ara s’està retenint la presentació dels PGE deprés
del 25 de març, per tal que els ciutadans asturians i andalusos
vagin a votar sense saber el que el Govern es proposa fer.
La democràcia s’esta
convertint en un embolcall sense contingut, que recorre cada cop amb
més freqüència si no a la mentida, a l’ocultació de la veritat.
Així que no es pot seguir”.
Joan
Majó: “Mentre discutim si la sobirania està a Catalunya, a
Espanya o a Europa, és probable que descobrim que l’hem cedit als
bancs”
Francesc
Valls denuncia la Diputació de BCN com a sindicat d’interessos:
“ Paga molt bé i permet als partits fixar assessors per la mòdica
xifra de 2,5 M d’e l’any. Als períodes inclements de l’oposició
els partits saben que els justos sempre podran comptar amb una plaça
a la barca de la salvació. Un total de 33 assessors han sigut
col·locats per les formacions polítiques. La nòmina més habitual
acostuma a ser d’uns 3.500 e. al mes i a la llista abunden els ex
alts càrrecs”.
La
liberalització econòmica de partit únic a Cuba obre la porta a 357
mil emprenedors (200 mil amb concessions agrícoles) que reclamen 40
mil ajudants i l’obertura de 500 sucursals bancàries.
L’Estat dels germans Castro grava amb el 4% dels compravendes de
cases i, en alguns casos, fins a la meitat dels beneficis dels
autònoms. La inspecció vetlla per la circulació legal de diner,
que n’impedeixi màfies, clandestins i nous rics.
Anton
Costas rebla la crítica a l’actual política econòmica a la
síndrome de Berlín dels Governs: “¿Com explicar aquest
preferència per l’agressivitat polític antes que per l’eficàcia
econòmica? La retòrica de
l’agressivitat es relaciona amb la idea que cal castigar i
disciplinar conductes díscoles que ens han portat ala crisis. La
missió del Govern fóra actuar com un dictador benevolent, imposant
disciplina a una societat adolescent, sense necessitat de buscar-ne
la seva comprensió i acceptació. Més o menys com si estiguéssim
als antics col·legis de capellans. Un enfocament anacrònic de la
política.
¿Quins són els culpables
a disciplinar? Tres. Els treballadors i sindicats que amb les seves
pressions salarials i la defensa d’un marc laboral rígid
impedirien que la nostra economia fos competitiva. Els ciutadans,
acostumats a abusar de les prestacions d’atur, pensions, sanitat,
dependència i altres polítiques socials. I, els promotors
immobiliaris, que amb el seu esperit especulatiu haurien conduït
l’economia a la situació present. Aquestes menes de capteniments
es mereixen ara disciplina agressiva.
En realitat els primers
responsables de la situació que patim som altres. Estan en el
comportament negligent del sistema financer europeu, amb gran
protagonisme de l’alemany, i el ceguesa i passivitat dels
organismes públics de vigilància i supervisió que van permetre que
la banca assumís un nivell de crèdit i de risc absolutament
irresponsable. No
oblidem que el problema del deute rau especialment en la bancària.
Des
de Berlín s’ha difós una visió equivocada i interessada de les
causes del sobreendeutament que culpabilitza ciutadans, promotors i
sector públic. Una visió que ha
sigut desqualificada per molts economistes i analistes, però que han
fet seva de forma acrítica els nostres Governs.
Els seus efectes sobre
l’evolució de l’economia també són tres: el primer, una
confusió en les prioritats de la política econòmica. L’economia
espanyola reclama desendeutar-se
i créixer. Però alhora. Sense
creixement, les famílies, les empreses, els bancs i els Governs no
podran tornar préstecs. Tan mateix, els nostres Governs han optat
per l’austeritat més radical oblidant el creixement; portant
l’economia a recaure en la recessió, una recessió innecessària
causada per la negligent gestió econòmica dels Governs europeus.
La segona errada és un
mal enfocament de la competitivitat. Per a créixer, les nostres
empreses han de ser més competitives. Però les millores de
competitivitat no es poden recolzar només, ni sobretot, en
reduccions agressives de salaris, oblidant-ne la dimensió més
rellevant, que és la productivitat. Els baixos sous poden
desincentivar la millora de la producció de béns i serveis per hora
treballada. Per ara, aquest Govern, el mateix que l’anterior, no té
un pla consistent de millora de la productivitat.
El tercer error és no
considerar els greuges de transició que provoquen les polítiques
agressives. Retallades compulsives i poc pensades a les pensions i a
la sanitat alteren els plans de futur de la gent i l’indueixen a
minvar el consum present. Per altra banda, una caiguda de sous
intensa i brusca deprimeix el ja anorèxic consum, intensifica la
recessió i augmenta l’atur. La moderació salarial que necessitem
és a mig termini. El pacte de sous firmat fa unes setmanes és una
gran notícia en aquesta direcció.
Millorant la productivitat
i mantenint el creixement salarial per sota de la productivitat,
podrem, sense problemes pagar els préstecs, cear feina i mantenir el
nivell de vida assolit. Però, per a tals polítiques, cal d’entrada
que els Governs es desempalleguin de la síndrome de Berlín”.
Magistral
Manuel Vicent a Desnudos: “En cierto
modo esta profunda crisis económica ha actuado sobre el cuerpo
social como un mecanismo represor idéntico a cualquier dictadura.
Las persistentes
noticias negativas han creado un clima corrosivo sobre la conciencia
del ciudadano. Parece que todo ha sido programado para que el
pesimismo ejerza un efecto demoledor con objeto de bajarle las
defensas ante el azaroso futuro que le espera.
Como en el sótano de una comisaria, el
sistema le ha quitado al parado los cordones de los zapatos y el
cinturón para que no se suicide y al que todavía tiene trabajo le
obliga a contemplar su cuerpo desnudo ante un espejo y en lugar de
interrogarle alguien se limita a leerle la reforma laboral,como una
condena. El comisario le felicita si la empresa le ha bajado el
sueldo, porque esa es la señal de que no le han echado a la calle
todavía. Este ciudadano capturado en una redada social lo darà todo
por bueno si el empresario le regala unos calzoncillos para taparse
las vergüenzas”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.