Els bancs centrals d’Europa, Gran Bretanya, Suïssa, EEUU, Canadà i el Japó injecten liquiditat per tercer cop ( després de la fallida de Lehman Brothers i el passat setembre).
Un Fons de
Garantia de Dipòsits unificat i amb el triple de quantitats
assumirà el rescat de les catalanes Catalunya Caixa, Unnim; de la
CAM i Nova Galiza i el Banc de València. Cal garantir el nivell de
dèficit públic espanyol per a guanyar credibilitat a la
l’eurozona...
El Pla
d’ajustos “Salva Italia” del Govern Mario Monti vol sumar 30
milions: amb més noves recaptacions (18 mil euros) que estalvis (12
mil): 30 = 18 – (-12). Per a fomentar el creixement destinarà 10
milions d’e. , 1/3 de l’ajust.
Els retalls
afecten els càrrecs i les transferències a les administracions
perifèriques i als drets dels pensionistes (les superiors als 936
euros sense clàusula de revisió per la inflació; procés cap
elevar-la als 66 anys i amb 42/41 anys cotitzats homes/dona per a les
anticipades).
Els augments
d’ingressos provindran del pas al tipus estàndard de l’IVA al
22% (+2; + 5 que l’espanyol); de la reintroduciió de l’impost
sobre vivendes, que havia abolit el Caiman; de l apujada de la
gravació al béns de luxe (avions, helicòpters, cotxes de gamma
alta).
Per a combatre
l’evasió fiscal, els pagaments en efectiu no poden passar dels mil
euros!
Guillermo de
la Dehesa en ofereix una conferència escrita magistral sobre les
causes de fons i les errades de gestió concatenades a la UME:
“Abans que fos creada la Unió
Monetària Europea molts economistes van escriure, a principis dels
anys noranta, sobre els perills de crear-la en una àrea no òptima
com l’europea, fent-la sense un BCE que fos prestamista en última
instància i sense unió fiscal paral·lela o un enorme fons per a
fer front al xocs asimètrics que poguessin succeir a alguns dels
seus Estats.
Tan mateix, aquesta advertència no fou
considerada en primar la voluntat política sobre la realitat, per la
qual cosa pensàvem que algun dia algun o alguns Estats podrien
entrar en crisi aguda d’on no podrien sortir per sí sols
únicament. Ha acabat succeint després de 10 anys d’euro.
A més de tenir l’eurozona aquestes
dues errades de disseny, llurs dirigents han mostrat una increïble
incapacitat d’actuació quan la crisi s’ha presentat. Prova
d’això és que dos anys i un mes després
que el 20 d’octubre de 2009 esclatés la crisi grega., que era
perfectament manejable, encara no s’ha superat per la incompetència
o la mala voluntat demostrada en la seva gestió.
Primer: no van deixar que el FMI
s’ocupés de Grècia per considerar-ho un estigma per a l’eurozona,
sense que en tingués l’experiència i fons per a resoldre-la.
Segon: van
passar vuit mesos sense fer-hi res mentre que el FMI
hauria pogut sotmetre Grècia a un dur programa de reformes a canvi
de línies preventives de crèdit i avui, a hores d’ara, ja hauria
reestructurat el seu deute, i sense problemes de contagi, en
significar l’únic Estat insolvent de la UME
Tercer: el 3 de maig de 2010 es concedí
un crèdit a Grècia de 30 mil milions d’euros a un
interès de càstig del 5%. La reacció dels inversors fou
molt negativa, i la matinada del 10 de maig foren creats les
facilitats de l’EFSF i el EFSM davant la temença de l’ensulsiada
del preu dels actius financers. L’ús d’aquest instruments, tan
mateix, es restringí molt en no poder comprar deute al mercat
secundari, sinó únicament donar préstecs a tipus del 5,8% a cinc
anys quan es finançaven al 1,9%. Així
començà el contagi a Portugal i Irlanda, perquè els inversors
calculen que no podrien pagar crèdits tan cars.
(Afegim-hi que l’Ecofin també hi acordà les mesures d’austeritat
a la Hisenda i el Foment espanyols: baixa de sous al -3% a les
administracions públiques, congelació de pensions, reducció
d’inversions en infraestructures. El efectes del contagi arribaven
en forma de les primeres retallades; i en plena crisi d’ingressos
fiscals)
Quart: la cimera de Deauville del 18
d’octubre de 2010 creà encara més desconcert entre els inversors,
en anunciar la creació d’un nou mecanisme permanent, l’ESM, que
substituiria l’EFSF el 2013, però a canvi que tot el deute a
emetre tingués clàusules d’acció col·lectiva (CACs), obligant
llurs tenidors a acceptar la seva reestructuració o impagaments.
Provocà una altre ensulsiada dels preus del deute, quan la gran
majoria dels creditors eren els seus mateixos bancs, fons de pensions
i empreses d’assegurances, desencadenant el rescat d’Irlanda el 7
de desembre de 2010. (*Andreu
Missé / El País culpa Merkel per la seva obsessió que els bancs
participin en les pèrdues de reestructuracions del deute:
motiu de possibilitat de risc d’una gran fallida financera: una de
les causes que més han agreujat la crisi del deute sobirà:
depreciant-la n’ha augmentat la prima de risc. Els anomenades
quitaments només s’han aplicat i s’aplicaran a Grècia, després
que Merkel rectifiqués a principis d’aquest desembre. “Resulta(va)
bastant absurd que els propis Estats adverteixin que els seus bonus
no valen el que diuen. La participació més eficient dels bancs en
la reparació dels danys que ells mateixos han causat és per la via
dels impostos”).
Cinquè: Tres dies més tard, el
10 de desembre de 2010, Jüncker i Tremont van proposar l’emissió
d’eurobons fins al 60% del deute de cada país per a estroncar més
contagis, però fou refusada, creant encara més incertesa malgrat
que les emissions de l’EFSF era ja boi eurobons.
Sisè: El Consell del 12 de març de
2011 aprovà el Pacte per al Euro, exigint que cada Estat membre
ajustés els seus respectius costos laborals unitaris als d’Alemanya,
d’aplicació pràcticament impossible en representar l’únic
membre que havia implementat una devaluació interna. Prohibint el
futur ESM comprar deute al mercat secundari, donant préstecs només
en circumstàncies extraordinàries, requerint-ne la unanimitat del
17 membres, prestant només si els inversors privats també s’hi
afegien i imposant que si un país accedeix a l’ESM, tots els seus
inversors privats seran els últims a cobrar, darrera del FMI i el
propi ESM, esdevenint deute júnior (*) Aquesta
nova decisió provocà una nova ensulsiada del deute i el rescat de
Portugal el 4 de maig de 2011.
Setè: l’11
de juliol de 2011, l’Eurogrup decidí d’ajornar sine die el segon
tram de rescat a Grècia, començant el contagi a Espanya i Itàlia,
dos països massa grans, tant per deixar-los caure com per
rescatar-los.
Vuitè: El Consell del 23 d’octubre
d’enguany decidí de permetre que l’EFSF pogués comprar deute al
mercat secundari i totalment a crèdit fins el bilió d’e.,
mitjançant un vehicle especial (SPV) que emetria distints CDO,
garantint l’EFSF la primera pèrdua fins un 20% i col·locant els
altres trams entre inversors. S’acudí
a Xina. Brasil, Rússia i els productors de petroli, sense cap èxit.
Els inversors havien calculat, altre cop: les compres no arribarien a
salvar Itàlia i Espanya”
Josep Ramoneda
/El País Catalunya vs. Francesc-Marc Álvaro /La Vanguardia exposen
la perspectiva crítica orotodoxa vs. la llagotera mercenària
edulcoradora de la política de retallades del Govern Mas /CiU.
“Si no ho he
entès malament, el president Mas fa el que ningú més s’ha
atrevit a fer encara a les Espanyes per dos motius: per a demostrar
que Espanya és una nació seriosa i, perquè, com se’ns avisà la
setmana passada
, el Govern de la Generalitat
tindrà problemes de tresoreria sense el 750 milions e. que havia
promès Zapatero. El líder de CDC demostra que l’ètica de les
conviccions i la de la responsabilitat poden coincidir alguna vegada,
per bé que això no acostuma a veure’s gaire a les nostres
democràcies, massa presoneres del curt termini. Que
el president de Catalunya governi amb determinació i sense por a les
protestes gremials és una actitud que regenera la política,
la qual cosa és digne de subratllar-se quan a Europa ja qui pensa
que a Europa els tecnòcrates ens salvaran” (La Vanguardia)
VS.
VS.
VS.“ Ho remarquen
els qui donen consells als governants: davant
una crisi, un parell de garrotades molt fortes al primer moment i
tindrà el personal acollonit per sempre.
La reacció ràpida i contundent es considera positiva per dos
motius: perquè en moments de màxima incertesa el primer instint és
el de cercar la protecció del qui mana i, per tant, sentir que algú
governa: i perquè les mesures excepcionals dolen, però exacerben la
por de la ciutadania, i aquesta població espantada sempre és més
fàcil de governar. Zapatero no en va fer cas a aquests consells la
tardor de 2008, quan la ciris començava a ensenyar les dents, i així
li ha anat.
Artur Mas ,que
arribà amb la crisi amb estat molt avançat, féu de l’austeritat
el màxim objectiu, i sense por a aixafar els terrenys sagrats de la
sanitat, de l’educació i dels funcionaris públics.
L’aposta li ha anat bé. El seu Govern no ha sofert encara l’erosió
de la crisi i ha assolit de guanyar per primer cop les eleccions al
Parlament espanyol. En una interpretació aquest resultats són
presentats com a suport incondicional dels catalans a les retallades.
Les majories polítiques – en aquest cas una minoria més gran que
les altres – i les majories socials no sempre coincideixen”.
¿Quant de temps estarà disposada la ciutadania a aguantar els
sacrificis sense resultats tangibles? ¿Quants mesos de pujada de
l’atur aguantaran unes mesures que destrueixen feina sense que
arribi el moment de crear-ne? Un sector molt important de les classes
mitjanes està paralitzada per la por perquè sobtadament han vist
allò que pensaven que mai no arribaria: l’abisme a la porta de
casa.
Trobem a faltar
una vertadera política de retalls, que situï l’austeritat en una
perspectiva”
“La segona
onada d’ajustaments que impulsa l’Executiu Mas demana sacrificis
als funcionaris i aquests, a través dels seus sindicats, ja han dit
que consideren que els governants democràtics del país els declarat
“la guerra”. Els empleats públics tenen tot el dret a defensar
els seus interessos, òbviament. Però han de ser prudent a l’hora
de tensar la corda, per tal que no els surti el tret per la culata,
en un moment on la majoria de ciutadans – que són assalariats del
sector privat – ja porten temps sofrint els efectes de la crisi.
Podran fer manifestacions i parar
alguns serveis, tan mateix – m’hi jugo el que vulguin – perdran
estrepitosament la batalla de l’opinió pública”.
VS.
VS.
VS.
“ Gestos
preocupants: la conversió del funcionari – presentat com a
treballador privilegiat -en boc emissari de la crisi.
Mal assumpte quan es pretén culpabilitzar les persones a qui
s’apliquen les mesures d’austeritat.
Diuen que a una
societat decent les institucions no humilien els ciutadans. El
discurs que pretén fer a tots culpables dels excessos d’aquests
anys és irritant. Però amés, la pressió – no únicament
econòmica, sinó també d’imatge – sobre la funció pública
afecte indubtablement la qualitat del servei públic. I si alguna
cosa reclama aquest país és dignificar allò públic. No s’assoleix
acomiadant els més precaris ni pontificant sobre la ineficiència.
S’escau molt per millorar al sistema públic, però no per la
podada fàcil, sinó de l’optimització dels processos i els
recursos, i del reconeixement del que representa el servei públic.
És difícil de sostenir que el sector públic és el dolent de la
pel·lícula, quan tothom sap que el deute del sector privat
multiplica per dos el del sector públic. Els retalls porten inscrita
una particular economia política: el mercat contra el sector públic”
Albert Sáez: “A
la seva intervenció televisiva, el president deixà clar que la
política general de la legislatura la va a pactar amb el PP.
Segurament és el que més li convé, a ell i a CiU. I ho farà, va
dir, perquè els altres t’han “deixat sol”. Segurament és el
que li convé al PP i al PSC. No està
tan clar que sigui el que més convingui al país. No es tracta de
proscriure els populars, però un acord CiU-PSC donaria marge per a
aprofundir més les reformes que en els retalls i fer-lo sense
episodis de crispació social. I en
definitiva asseguraria que els socialistes espanyols no fessin amb el
pacte fiscal el mateix que els populars van fer amb l’Estatut. A
Mas i CiU encara els dol el segon tripartit però ha arribat el
moment de lideratges forts”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.