X.Vidal-Folch
a “Nos engañan como a chinos”:
“ Contra la
creença general, el capital de la banca no s’està erosionant
sobretot per l’efecte al preu dels bonus públics que niuen als
seus balanços.
L’equívoc
arribà fa un mes amb l’informe del FMI sobre l’Estabilitat
Financera Global: ”El contagi dels riscos sobirans al sector
bancari ha suposat tensions de finançament a molts bancs que operen
en l’eurozona ha deprimit la seva capitalització borsari”.
D’aquí hem passat a conclusions d’estimball. El valor de la
banca europea a Borsa ha perdut des del principi d’any 273 mil
milions d’euros; 1,5 bilions des de desembre de 2007. I la penya
començà a atribuir aquest desastre encerament al deute sobirà
perifèric en turbulència.
Culpar el deute
perifèric és errar el tret, i agreujar el problema del deute. Els
culpables de la debilitat bancària europea són, sobretot, els
romanents de les hipoteques brossa titolaritzades, altres deutes
incobrables emmascarades, l’excés de crèdit immobiliari
imprudent. A més dels efectes
jibaritzadors convencionals d’un estancament econòmic: més
morositat, més carestia dels dipòsits.
Per això és
encara més escandalós que la UE, intoxicada per l’EBA amb seu a
Londres, aprovi de retallar el valor dels bonus públics en mans
bancàries fins que el seu preu de mercat i altrament no imposin de
revisar els actius tòxics i delmar el seu preu fins el real. No
sabem, per tant, quan puja la febre de la banca malalta i, doncs, si
la medecina de 108 mil milions d’e. és suficient, exagerada o ni
fu ni fa. Però no en dubtin: els aiatololàs dels mercats la
consideren escassa.
Per major inri,
el disbarat es dobla de discriminació, ja que a alguna banca com a
l’espanyola, l’EBA li nega que computi com a capital les reserves
genèriques anticícliques
acumulades des de 2000, aquesta guardiola de cigala laboriosa i
pacient imposada pel BE: a data d’avui, prop de 8.5000 milions.
I a més si la UE
es queda curta en el repte moral. Si la banca acaba abeurant altre
cop diner públic, no n’hi ha prou amb la congelació temporal de
dividents i bonus: també sous. Deuria, en quan pogués, repartir un
‘divident públic’, al sector públic, com postula el democristià
Jean-Claude Juncker, i acollir als seus representants als seus
consells. Ho resumeix el lema del ministre conservador suec Anders
Borg: “L’objectiu és salvar el sistema financer, no els
accionistes”.
Andreu Missé
/ El País, Brusel·les a Alemanya* guanya (però en realitat hi
perd):
“Ha assolit una
major participació de la banca al repartiment de les pèrdues de
Grècia, per bé que manquen serrells per aclarir; ha imposat el seu
criteri sobre la recapitalització dels bancs de manera que el recurs
del fons de rescat (FEEF) sigui únicament en última instància i.
sobretot, ha evitat que el BCE li doni suport. A més, ara Europa
descobreix atònita que les necessitats de recapitalització dels
bancs alemanys siguin menors que els de Espanya, Itàlia, França,
Portugal i evidentment Grècia.
Però en realitat
la d’Alemanya és una victòria pírrica. Berlín acabarà pagant –
amb la resta d’Europa – la devaluació del projecte europeu, cada
cop més difuminat per la seva dependència creixent d’EEUU, Xina i
el FMI.
La cadena
d’errades començà la primavera de 2010, quan Berlín exigí la
participació del FMI al rescat de Grècia contra l’opinió de dos
pesos pesants de la Comissió Europea, Almunia i Rehn, i del
president del BCE. L’obstinació per impedir que el BCE pogués
actuar com a autèntic garant del deute europeu ha emmenat a al
penúltim espectacle, que consisteix a anar a mendicar fons a la Xina
per tal que inverteixi a les noves societats creades al pla de
rescat, encara per constituir i de menor solvència que el FEEF. Xina
imposarà les seves condicions, bàsicament polítiques, en àrees
que afectaran a drets humans, canvi climàtic i relacions comercials”
(*) dos mots
alemanys del tot inquietants: überwachung (supervisió permanent) +
schadenfreude (delit pel sofriment del proisme)
Eleccions
a la Mediterrània:
Jordi
Vaquer a Inquietud tras las elecciones
(de Tunísia):
“ És important
de recordar que aquestes no són unes eleccions ordinàries, sinó
que s’legeix una assemblea el paper principal de la qual serà
redactar la nova Constitució del país i que hauria d’estar
exercint un any pera donar pas a noves eleccions que elegeixin, amb
les noves regles de joc, un Govern plenament legítim. Si En Nahda
(partit islamista) juga en aquest període un paper preponderant,
tindrà, l’avantatge de poder donar forma a aquesta Constitució,
erosionant tal vegada els principis laics sobre els quals Habib
Bourguiba fundà la república després de la independència de
França el 1956. Alhora, tan mateix, sofrirà el desgast
característic dels primers anys d’un Govern de transició, atrapat
entre la impaciència dels ciutadans i els formidables obstacles a la
reforma, desgast del que tot sovint costa de recuperar-se (així la
UCD a Espanya). Si el procés constitucional manté el seu caràcter
inclusiu i de consens i les institucions afavoreixen la
independència, el procés democratitzador a Tunísia avançarà. La
vulnerabilitat ve, tan mateix, de la poca maduresa dels contrapoders
existents; fragmentació dels laics entre molts partits, descrèdit
del poder judicial, motius de comunicació fràgils i mancats de
personalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.