Altafulla amb tota la il·lusió

23/9/10

Els Castellers d'Altafulla assolim el segon set de gamma alta, aquest diumenge 19 de setembre, a la històrica plaça Vella del Vendrell, al costat dels Nens i dels Bordagassos. Després del 4 de amb el pilar dels Pallaresos: el tan difícil 3 amb l'agulla!
La capacitat de convocatòria i de reacció dels nostres Castellers en l'actual històrica temporada resta demostrada ja que vam ser convocats el dilluns d'aquesta mateixa setmana. Encetem plaça Vella del Vendrell amb un dos de sis que aspira a més, fem el castell inèdit a segona ronda i arrodonim amb un tres de set. Ja ens hem descomptat dels pilars de cinc del tan segur / regular l'equip de pilaners.
Pep Garcés / Manyo amb la Joves de Valls hi va parar al pis de terços tapats de manilles el dos de nou carregat la santa Teresa de 1994. També com a segon del pilar dins 4 de vuit i del pilar de set folrat va demostrar la seva gran vàlua el 1998, a l'escenari on ha tornat amb la camisa altafullenca.
Els Nens del Vendrell, convocants de la Diada com a preparació al Concurs de TGN, se'n surten en el seu cobejat 4 de vuit. Per bé que no reeixí la prova de la torre folrada.
Els Bordegassos fan dos castells de gamma alta de set, inclòs el 5 de set (el pròxim horitzó altafullenc, el 7 de novembre a la plaça del Pou amb les mateixes tres colles, si el temps i, sobretot l'autoritat, no ens ho impedeixen. Les camises de les tres colles, per cert, vertebren una policromia de bandera republicana...


Als 75 anys, d'un cruel càncer de pròstata, mor a la seva nadiva Saragossa J.A.Labordeta, veí estiuejant del carrer de Baix i glossador de l'Hotel sant Martí - on actuà el setembre de 2008 per a Ali Supay - al seu darrer llibre. Esperem un oficial minut de silenci a l'inici del Ple d'aquest divendres.

Un autoretrat el podem manllevar de "Tierra sin mar" (Xordica, 2002; RBA,2008):
"Yo nunca sé el Labordeta que voy a ser mañana. No soy un tipo racional, sino más bien visceral. Mi mundo es un mundo entre lo telúrico de la infancia, mis padres, mis amigos, Zaragoza y sus mitos cotidianos (la vieja, san Lamberto, el barrio, el mercado), Aragón y la nostalgia de la libertad".

Tierra sin mar és així descrita. "Es que éste es un territorio duro. Dominado por un ciudad que es más bien un poblachón monegrino desemparado, sin las cosas buenas de los pueblos de los Monegros. Vivir aquí es muy duro, nos rodea un paisaje aterrador barrido por el viento. Nos salva un poco que esa dureza produzca también locos maravillosos que hacen soportable Zaragoza. Me refiero a los poetas, pintores, gentes del cine y locos en general. Gracias a ellos resulta más soportable el tedio pueblerino"

Probablement tota la greu sensibilitat, l'arrelada literatura i el doll d'humanisme reivindicatiu de Labordeta resten aplegades en aquest text meravellós:
"Somos como esos viejos árboles, batidos por el viento que azota desde el mar - siempre el mar como nostalgia de nuestra liberación. Hemos perdido compañeros en los frentes de siempre: de Teruel, de Belchite, de la vida, paisajes y esperanzas en duro batallar. Vamos hundiendo en las palabras - palabras y palabras y palabras - las huellas de los labios para poder besar tiempos futuros y anhelados, de manos contra manos izando la igualdad con todos, con los de arriba con los de abajo, con los del este y del oeste.
Somos como la humilde aboda - la tierra de la que nacen nuestros pueblos - que cubre, contra el tiempo, la sombra del hogar del que un día se fueron unos y otros y ya no queda casi nadie. Vamos a echar nuestras raíces - ¿hay tiempo todavía? - por campos y veredas para poder andar.
Somos igual que nuestra tierra, suaves como la arcilla - las rojizas y hermosas veredas del Jalón - duros com el roquedal - en lo alto del Pirineo, tan cansado. Hemos atravesado el tiempo dejando en los secanos - Monegros, Tierras de Caspe, de Belchite - nuestra lucha total. Vamos a hacer con el futuro -¿hay tiempo todavía?- un canto a la esperanza y poder encontrar tiempos cubiertos con las manos, con los labios y con los rostros que sueñan libertad. Aquella que un día pusimos en la calle y que los burócratas la trituraron, arrasaron y destruyeron.
Ya no es tiempo de canciones, sino de hechos, y el hecho es que, como pueblo, ya casi no nos queda nada, tan sólo la palabra para salir a la calle y reclamar lo que siempre ha sido nuestro: la historia y la libertad. ¡A la calle pues, que ya es hora!

El seu Canto a la Libertad fou l'himne d'aquella Federación de Partidos Socialistas:
"También será posible -- que esa hermosa mañana -- ni tú, ni yo, ni el otro, -- la lleguemos a ver; -- però habrá que forzarla -- para que pueda ser"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.