Altafulla amb tota la il·lusió

29/10/07

5 hores de Ple d’ordenances fiscals del dimarts 23 d’octubre

Totes les gammes de decisions hem proposat l’equip de govern, a la comissió d’hisenda i al Ple. Les descomposo en 9 apartats :

a) haver d’actualitzar el tipus de l’IBI: del 0,85 al 0,9. 5 centèssimes = 5,88%. S’ha de sumar a dues pujades més: la del 2% de l’Estat i la del segon tram de la nova valoració cadastral (el segon 10%, sobre el primer de l’any passat).
Hem hagut de prendre aquesta lliure, responsable i impopular decisió per donar un petit pas en la correcció del desequilibri entre despeses i ingressos corrents; agreujat enguany pel descens de les previsions d’ingressos pel propi IBI (400 mil e.per sota) i d’ingressos per noves construccions i pel just l’augment per al personal d’acord amb el conveni de març (300 mil e. de despeses més).
Si comparem la proporció previsible IBI / personal la tendència és d’un 2/3 molt desequilibrador. Quan decidim amb tot coratge i justícia de tenir serveis de la màxima qualitat possible, amb personal de pròpia plantilla, sense recórrer a les “externalitzacions” que n’empitjoren el control públic i els sous del treballadors per força els impostos directes han de ser de qualitat, de quantitat alta. És el nostre model, particularment implantat amb el govern d’UPA de 1999-2003.
L’augment decidit per l’equip de govern de passar del tipus 0,85 al 0,9 pot aportar un màxim de 150 mil e. adicionals, tot plegat. Per tant caldrà plantejar-se si gradualment hem d’arribar al tipus màxim del 1,16.
M’he jugat un sopar amb el J.M.Gené, que pagaré molt a gust si es compleix la seva previsió: amb els dos augments externs (2 i 10 %) i el que només hem tingut valor de propasar i assumir el govern (5,88%) podem arribar als 1 milió 900 mil euros que ell com a regidor d’hisenda d’AUPA-PSC havia xifrat per al pressupost d’enguany.
Els tipus de l’IBI als municipis amb majoria d’urbanisme horitzontal, de baixa densitat, per força han de ser el multiplicador alt, a falta (afortunadament) de gran gruix de multiplicant (nombre considerable d’unitats – urbanismo vertical, de moltes plantes i tot de pisos). Per això, com que les famílies nombroses aporten més densitat tindran una bonificació per al 2008 del 20%. Per a les pròximes les estudiarem amb més detall segons rendes i superficie cadastral.
Personalment al Ple, com a complement de la presentació i argumentació excel·lent i serena del regidor J.M. Alasà, vaig argumentar l’impacte real sobre el meu IBI anual del pas de tipus augmentat en 5 centèssimes. Si no vaig calcular malament 30 euros més. També vaig donar la xifra d’uns 700 euros com el que m’havia estalviat (entre 2003 a 2006) en no poder haver revisat el cadastre quan vaig ser regidor d’hisenda ja que depenia de l’aprovació del nou pla general urbanístic. Dada ha recordar, aquesta: hem mantingut unes mateixes valoracions cadastrals obsoletes, injustament baixes, durant boi deu anys.
Com vaig fer recordar: el govern anterior havia hagut de pujar també el 0,05 el tipus, que durant el govern d’UPA el vam poder mantenir congelat. Van fer-ho, emperò, en dues fases.
També, pels mateixos raonaments de correcció lliure (sense pors a la pressió en contra) i responsable (a partir de raonaments) de desequilibris estructurals de la hisenda municipal d’Altafulla, l’altre impost directe important, l’ICIO / noves construccions, ha de pujar: 2 dècimes (5,8%). Mantenint el criteri implantat la passada legislatura (impugnat als tribunals pel regidor / promotor / constructor del PPC) l’import de l’impost serà liquidat definitivament segons el cost real efectiu de les obres un cop acabades; que por o no coincidir amb el declarat / liquidat segons el pressupost inicial, exigint-ne doncs la diferència entre el presentat en projecte i memòria econòmica del propietari promotor de l’obra i la construcció definitiva inspeccionada abans de donar els permisos municipals oficials d’habitabilitat.

b) Hem mantingut congelats els impostos per als vehicles de menys de 12 cavalls fiscals, i per als ciclomotors de fins a 250 cc. També mantenim el tipus de les plusvàlues a partir dels 11 anys de propietat antiga.
Mantenim l’exempció de taxa per als tractors d’ús agrícola.
Queda suprimida la tarifa per tramitació de plans parcials, atenent jurisprudència.
Mantenim la de llicències urbanístiques; la de guals, la d’obertura d’activitats.

c) Arrodonim els preus per a la temporada de piscina: 20 e. o 35e, segons siguin de menys o més de 14 anys.

d) L’actualització mínima el 3% la podem aplicar amb llibertat i responsabiliat als vehicles entre 12 i menys de 16 cavalls fiscals. Als autobusos i camions, i als ciclomotors entre 250 i 500 cc.
A la taxa de la brossa dels comerços no alimentaris i a les de les Llars d’Infants i de les escoles de Música / sensibilització i d’Adults / bàsics

e) La revisió de taxes ha reclamat l’augment del 5% en la de la brossa dels habitatges, al transport adaptat (que pensem arribar a fer gratuït) i als cursets d’instruments de l’escola de Música.

f) L’actualització de les taxes de les brosses per als bars, restaurants, comerços d’aliments, hotels i hostals, càmpins , grans superfícies i locals d’oci ha de ser del decidit 7%.

g) Els augments forts, del 8%, corresponen als vehicles entre 16 i menys de 20 cavalls fiscals; a les motos de 500 c.c. en amunt i a les plusvàlues de propietat
d’antiguitat entre 6 i 10 anys.

h) La pujada màxima del 10 % és aplicada als vehicles de més de 20 cavalls fiscals, a les plusvàlues de propietat antiga de 5 anys o menys, a les taxes de servei i conservació del cementiri, i al lloguer excepcional de serveis d’operaris o policia municipals.
i) La matrícula a les Llars d’Infants finalment puja 21 euros (el 20%) amb la voluntat de mantenir els nivells d’aportacions municipals semblants als vigents. Quan me les lliuri la companya de govern responsable de l’àrea ens plaurà d’oferir públicament les xifres històriques de la comptabilitat de les llars d’infants, obtenint-ne l’evolució de la proporció de preu subvencionat (tant per la Generalitat com per l’Ajuntament) d’un servei públic municipal que em plau de recordar que va crear el pare – que per això la més històrica porta el seu nom.

Un sol pressupost el 2008

Com a novetats introduïdes en les ordenances fiscals per al 2008 destacarem que reagrupem en un únic pressupost municipal tots el patronats – i per tant les seves ordenances, com ara el d’Ensenyament, tan desenvolupat en equipaments i serveis durant els vuit anys de regidoria de Fuensanta Castro – per cert, si no erro, mai partidària de publicar dades econòmiques, tema per a ella boi tabú.

Com a novetat de detall a l’ordenança nº3 de l’ICIO bonifiquem fins al 95% les que siguin declarades pel Ple construccions, instal·lacions o obres d’especial interès o utilitat municipal. A la nº4, de plusvàlues, establim la bonificació del 75% per a les herències acusa de mort d’empadronats a Altafulla.
A l’ICIO establim la taxa de lloguer de plaques de llicència d’obres menors (15 e.) i majors (30e.). Segons criteri de la regidora d’urbanisme assumides pel govern.
Per a fomentar l’obertura d’activitats a tot el terme per als emprenedors de fins a 35 anys se’ls bonificarà segons la superfície del local (80% fins a 100 m quadrats, etc). També establim les tarifes per al futur mercat del passeig de la Fassina: 271, 5 – 544.5 – 819 – 1.094, 7 e a l’any per a les ocupacions de 3 – 6 – 9 -12 m d’ocupació respectivament. Són propostes del primer tinent d’alcalde Jano Francino Jr.
Dins els cursos de l’escola d’Adults de 30 h. a 45 euros comemnçarem els de l’Escola de Plàstica a l’era del Comunidor a cura del Cercle Artístic.

L’equip de govern va consensuar entre sí, dimarts 16 d’octubre de vuit a dotze de la matinada, la presentació de les ordenances per a l’any vinent. La lògica soledat política en l’aprovació dels criteris més lliures i responsables per força ha reforçat la cohesió del govern de canvi i de progrés d’ABG-CiU-PAU-ERC. On mantenim dues contradiccions internes: PAU no votarem els pressupostos de 2008 si no inclou la primera de les deu anualitats per al camp de gespa artificial. ABG ha menystingut la memòria que vaig presentar com a “seu” regidor de govern i al seu butlletí m’ha fet judicis d’intencions que per falsos no em fan cap mal sinó desengany entre socis / amics de govern: de la viabilitat del camp de gespa artificial ens van convèncer a l’Ajuntament de Roda facilitant-nos la fòrmula i el text de conveni Ple-Club; hi vàrem anar el dijous 2 d’agost a la tarda el president del Club i el Jano (ABG) i jo. L’assemblea del Club de 30 d’agost i la del 17 de setembre afirmen la voluntat de tenir-lo i amb conveni:el camp de gespa artificial; la primera setmana d’aquest octubre han elaborat per separat una proposat de camp de terra, mirant cap a l’interior del Baix Gaià (La Riera i El Catllar) i no cap a la costa ( La Torre, Roda).
També hem d’unificar el discurs del govern en l’anàlisi dels comptes dels serveis municipals d’Ensenyament:no podem parlar de dèficit i de tendència a l’autofinançament sinó de graus d’aportació municipal i per tant de preus subvencionats com dret consolidat.

Fonxo Blanc Canyelles
Regidor del govern municipal d’Altafulla

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.