Metges,
científics, ensenyant públics i petita i mitjana empresa reconeguts
com les figures o grups públiques que millor despleguen les seves
funcions. Advocats i jutges no aproven. Els més refusats partits,
bancs, el Parlamento, els bisbes i la patronal.
El
Baròmetre de Confiança Institucional de Metroscopia situa metges
(93% que els aprova), cientìfics, professors de l’ensenyament
públic (88%), petites i mitjanes empreses, policia, ONGs, Càritas
(75%) per sobre del 75% d’enquestats que els aprova. La desafecció
té el seus màxims vers el partits politics, el bancs, el
Parlamento, els bisbes, la patronal, el Govern de l’Estat (23%),
els sindicats, els Ajuntaments, el Suprem, les multinacionals (27%),
el TC: als qui només al 9 al 29% que els aprova. Al tram alt de
suspesos – de 49% a 36%- trobem els capellans, els advocats (45%),
la tv, els jutges, l’Església, les grans empreses del país, i els
tribunals de Justícia (36%). La Universitat, la sanitat pública i
la Guàrdia Civil (74%), la ràdio, els funcionaris (65%), les FFAA,
el Príncep (63%), el Rey (56%), la premsa i el Defensor del Pueblo
són aprovats entre el 74% i 52% dels preguntats.
El
politòleg de la UB Jordi Mata Dalmases a La força del nou
independentisme: “ La darrera enquesta del CEO indica
clarament un increment de catalans partidaris de la independència de
Catalunya. La resposta a favor d’un Estat independent s’ha
duplicat els cinc darrers anys (del 17% a juliol de 2007, a l’actual
34%), passant de tercera a
primera opció. La resposta a favor de mantenir-se com a CCAA ha
baixat deu punts (del 37 al 25%) i l’opció federalista es manté
estable entorn del 30%. En un hipotètic
referèndum sobra la independència de Catalunya, a la darrera
enquesta es supera, per primera vegada, el rellevant percentatge del
50%. Alhora el nombre de partits independentistes també
ha pujat. A més no oblidem que el darrer congrés de CDC va aprovar
l’objectiu polític d’assolir un Estat propi per a Catalunya i
que el seu president fundador, Jordi Pujol, ha acabat d’afirmar: “
assolir la independència és difícil, però no més que la
supervivència de Catalunya dins de l’espanaya contemporània”.
Una
dada rellevant passa com de puntetes: l’independentisme és
majoritàriament d’esquerres. Segons
el CEO, en són més del 70%. I els votants de CiU que es
declaren independentistes arrosseguen la federació cap a posicions
progressistes. Pe lque fa als partidaris de les esquerres
federalistes, el 30% del PSC i
més de la meitat d’ICV-EUiA votarien a favor de la independència
de Catalunya. Continuant amb els votants
fidels al PSC a les autonòmiques són els qui percentualment més
han evolucionat cap a posicions favorables a la plena capacitat de
recaptar i distribuir tots els impostos de la Generalitat (el 73%).
Aquest
ventall de dades haurien de fer reflexionar tot l’espectre polític:
(a) el nacionalisme conservador ha de ser conscient que s’ha anat
alimentant d’una eficaç pedagogia independentista de l’esquerra
ideològica. El Govern de Catalunya hauria d’estar preparat per a
donar resposta a una voluntat popular cada cop més independentista
i, en lloc de desmuntar l’Estat del benestar, hauria de començar a
traçar un full de ruta democràtic, amb rigor, precís, negociat i
consensuat, per a assolir aquest objectiu social.
(b) l’esquerra de tradició federalista hauria d’abandonar la
seva percepció de l’independentisme com una opció tronada
visceral i frívola, i reconèixer que el nou independentisme aporta
un inventari d’arguments polític de gran calat i començar a
estudiar com fer compatibles els valors del federalisme amb el
reconeixement del dret a decidir i l’avenç de l’independentisme
ciutadà. (c) els principals partits independentistes
haurien de valorar positivament la seva pròpia actual
transversalitat partidista i adonar-se que els principals defensors
d’uan Catalunya independent resten fidels als valors més genuïns
de l’esquerra”.
Santiago
Lago Peñas, catedràtic d’Economia Aplicada de Lugo: “ Des del
model fiscal de Fuentes Quintana ens hem oblidat del pensament
estratègic en matèria tributària, vam obviar pensar en
el sistema fiscal com un tot, en emular les solucions fiscals
aplicades amb èxit a altres països. Tret de la millora a la nostra
eficient agència tributària estatal, la resta ha representat
reparacions d’urgència, avenç marginal o improvització. Com que
el problema del dèficit espanyol en perspectiva internacional ne és
tant un problema d’excés de despesa com d’ensulsiada dels
ingressos, ha arribat l’hora de parlar seriosament d’impostos.
D’entrada, de com arribar de l’actual més del 20% a la mitjana
de frau fiscal del nostre entorn; baixant-lo, doncs, cinc punts.
Rebaixar el frau suposa automàticament guanyar en equitat. Però més
equitat fóra assolida si es revaloritzen els impostos més
progressius, els que graven el patrimoni i les herències. Quin gran
error produí la descentralització de la capacitat normativa sense
uns mínims raonablement elevats, perquè ens ha acabat succeint com
a Austràlia i Canadà: inevitablement, cursa al baixa i progressiva
desaparició de facto”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.