Altafulla amb tota la il·lusió

10/12/09

Projecte Pressupostos 2010:

L’IBI haurà de pagar les despeses de personal del 2010 perquè la conjuntura econòmica en crisi encara ha fet caure en boi 400 mil e. la previsió del PEF tan prudent en ingressos…
No pressupostarem autoliquidacions d’ICIO que no ens han calgut per als comptes de 2009…
El pressupost corrent de despeses proposat per al 2010 puja només en 105.740 e. el del 2009. El d’ingressos, - 117.096 e. interanuals.
La rigidesa préstecs = amortitzacions dins el mateix exercici minva les inversions en plena crisi que en reclama de municipals per estimular la demanda

Vivim la continuació de la total crisi en la construcció a Altafulla. La conjuntura econòmica ha provocat la caiguda de 382.250 e. de la previsió d’ingressos de 7 partides vinculats al dinamisme econòmic. Davallada en relació en relació al full de ruta ineludible del Pla Econòmic i Financer (PEF). Detallant: construcció: - (158 mil e. en ICIO + 63.250 e. en llicències urbanístiques + 4 mil en taxes d’obres que ocupen via pública); aportacions externes poders públics: - (125 mil en la participació als minvats tributs recaptats de l’Estat + 19 mil del FC Local de la Generalitat + 6 mil e. en compensació per IAE); en llicències d’obertura d’establiments: - 7 mil e.
També les congelacions d’impostos i taxes decidides, políticament, per al 2010 desvien les previsions d’ingressos (– 22.037 e. en taxes dels Jardins d’Infància + 3.300 e. en taxa de guals + 2.550 e. en taxes de transport escolar = 27.887 e.) ja que el PEF en reclamava pujar el 4% anual.
També hauríem de restar l’impacte en l’IBI de – ( 58.323 e. perquè l’Estat ha baixat una centèsima la revisió anual de les bases cadastrals + 22.192 e. per padró exactíssim = 80.515 e.)

Hem pogut cenyir la baixa d’ingressos corrents previstos al PEF en – 139.173,75 e.: - 117.096,72 interanual (- 1,82 %)

D’entrada mercès al 98 mil e. excepcionals aplicats a Educació, provinents del 20% del segon Pla Zapatero anticrisi proAjuntaments; també amb els 35 mil d’increment de previsió per plusvàlues, els + 10 mil a les taxes per augment de matriculats a l’escola de Música, als + 12.600 en la subvenció de la Generalitat a les Guarderies, als + 15.300 e. de previsió d’ingressos de publicitat en MMCC.
Ep! En la finalment salvadora partida d’IBI, el PEF reclama el manteniment del tipus i l’aplicació del quart tram de la revisió de la base cadastral. Les xifres previstes calculaven el 95% del padró. Al pressupost d’enguany hem calculat sobre el 100%; la qual cosa millora la previsió del PEF en 77.748 e. (no els – 80.515...) i així en resulten 508.247 e. d’increment interanual per IBI, tota una conditio sine qua non per a aspirar a l’equilibri pressupostari des dels ingressos. En total, els impostos directes sumaran + 583.066 e. interanuals (126.510 per sobre del càlcul / guia del PEF)
Per força ens ve a la memòria aquells mig milió d’e. que vam pressupostar com a autoliquidacions bestretes de Balís a Brises; que no han calgut per a l’exercici de 2009 i que enguany ja no hem pressupostat; restant doncs com a expectatives de futur no exhaurides per equilibris pressupostaris d’aquesta legislatura. Així i per això, en impostos indirectes i taxes el pressupost de 2010 en preveu menys 458 mil e. i menys 136.324 e. respectivament en relació al 2009 (menys 158 mil e i menys 125.711 e comparat amb el PEF previst per al 2010).
Per tot l’explicat, amb una xifra resultant de 6.320.230,97 e. de total d’ingressos corrents, boi igual al total de 2009, canvia molt als pressupostos d’ingressos de 2010, el pes dels dos primers grans capítols, els de les dues menes d’impostos, en relació al d’enguany:
Capítol 2: Impostos indirectes: del 8,27% previst (que no liquidat!) al pressupost de 2009 al 1,18 % realista per al 2010. – 7,09 punts percentuals: 75.000 e.
Als capítols 3 i 4, la fluctuació negativa és assumible:
Taxes: del 22,27 % al ingressos previstos el 2009 al 20,53% pressupostat per al 2010: - 1,74: 1.297.686 e.
Transferències corrents: del 21, 31% al 20,12%: - 1,19: 1.271,976 e.
El capítol 1 d’impostos directes ha de fer de contrafort en solitari de l’equilibri pressupostari:
Impostos directes:
del 47,6% el 2009 al 57,7% el 2010: + 10,1 de punts percentuals: 3.647.566,88 e.
l’IBI
, de representar el 41,78% als ingressos corrents enguany, en necessitem fins al 50,59% per al 2010! En la liquidació de 2008, representà el 39,04% del total d’ingressos corrents.
El pitjor escenari imaginable: ínfims els indirectes, vinculats al dinamisme econòmic, ergo màxims els directes necessaris.

De despeses corrents, en pressupostem només 105.740 e. més que el 2009: 138.388 e. per sota del previst al PEF
Les inversions a préstec, obligades a igualar-se amb les amortitzacions, segueixen baixant: només 219.480 e. (- 9,32). 140.212 compromeses per al PUOSC en pluvials, amb 327.163 e. transferits per la Generalitat. 29.803 e. d’inversions en recursos corrents (- 14% sobre PEF)

Els deficitaris finals definitius de – 139.173,75 en ingressos han conduït, per fer quadrar, a estalviar 138.389 e. al pressupost corrent de despeses proposat pel Govern en relació al PEF (un 2,14%).
Així que els capítols de despeses tenen un marcat caràcter continuista:
Al capítol 1, pugen el 2,97 % les despeses de personal: + 89.096 e. Total, de 3.090.012,87 e.: - 0,88% sobre PEF 2010 (- 27.576 e.) que marcava expectatives…
Al 2, els béns corrents i serveis pugen el 1,59%: + 31.648 e. Total, de 2.013.488 e.: - 8,38% “ (- 184.179 e.)
Al 3, de despeses financeres (interessos), baixem el 37,6%: - 44.941 e.: Total, de només 74.563,5 e.: - 11,87% “ (- 10.038,6 e.)
Al 9, de passius financers (amortitzacions) també baixem el 9,32%: - 15.959 e. : + 12, 455 sobre PEF 2010 ( + 24.303 e.)
Total, de només de 219.480 e., que ens marca el màxim en préstecs per a inversions. Com que 140.212 e. són l’aportació municipal a sumar als 327.163 e. del PUOSC de la Generalitat per als col·lectors d’aigues pluvials dels c/ Onze de setembre- Alzina – Tamarit – Ronda d’Altafulla, vet ací que en queden uns ridículs 79.267 e. per inversions a vies públiques.
¿No ens hauríem d’endeutar més per fer polítiques municipals anticícliques? Què s’ha fet del projecte de Biblioteca?
Al 4t, de transferències corrents, pugem el 6,53: + 54.744 e.: Total, de 892.883 e.: + 7,71 % sobre PEF 2010 (+ 63.942 e.).

L’IBI haurà de pagar les despeses de personal del 2010

Compte amb la dada: les despeses de personal - amb pràctica congelació de sous, pujant el 0,8%, i real congelació de plantilla - pugen aquells 3.090.012 e / 48,89% de les despeses. Despeses constants, rígides i necessàries en personal (per tant, en manteniment de la qualitat de vida en serveis municipals) que són neutralitzades pels 3.120.500 e. d’ingressos en IBI al 100% de padró previst. Hem arribat al marc de factors on es compleix literalment l’argumentació de F.Ferré quan encapçalava com a alcalde el primer Govern que hagué d’assumir pujar el tipus de l’IBI del 0,85 al 0,9: “La situació és la que és i s’ha de pagar el capítol I de despeses de personal”. I la situació, ¿oi que representa el somiat altafullenc món tranquil, sense construcció, imaginari que els fa la llista més votada?
També i, sobretot, podem establir que hem arribat al màxim de recaptació d’IBI d’equilibri necessari. Per la qual cosa, als futurs exercicis podrem mantenir el nivell de recaptació, que combinat amb nous trams de pujada de la base cadastral sí que permetran de poder baixar el tipus: congelant cada rebut d’IBI o baixant-lo que molt moderadament… si volem mantenir l’actual model de despeses en personal / serveis. ¿Els impostos indirectes caldria dedicar-los a inversions…?
La proposta estrella i obsessiva de baixar al 0,8 el tipus de l’IBI recordem que faria sumar 351.694 e. de desquadrament pressupostari previ en relació al PEF. I deixem de calcular les noves partides que reclamen… en el debat pressupostari. Aquesta resta als ingressos equival al 80,5% de les retribucions bàsiques del personal laboral fix municipal i el 48,5% de les quotes a la seguretat pel personal municipal i al 75% de la suma de les partides (sense personal) de les partides d’ensenyament + cultura + festes + esports + comunicació + turisme (antics Patronats autònoms).

Mantenen les xifres previstes al PEF esports (58.004 e.), festes (62.506 e.), participació ciutadana (10.503) i pràcticament Cultura (81.005; - 2.999 e.).
Cal recordar que Cultura i Festes, com que van contribuir el 2009 amb la meitat del seu pressupost necessari inicial a cobrir la meitat del romanent negatiu pendent de 2007, doncs, ara, per una banda recuperen les xifres marcades pel PEF ( + 47.300 e. i + 29.200 e.en relació al pressupost de 2009) però per l’altra aquestes regidories responsabilitat de PAU tenen ¡un bon gruix de factures pendents de l’anorèxic 2009, tant en pressupost municipal com en subvencions externes, que caldrà reconèixer extrajudicialment el primer trimestre de 2010!. ¿Amb les pròpies partides de 2010? o ¿amb el presumiblement possible romanent heretat al qual haurem contribuir renunciat, sobre el paper dels pressupostos, a 60 mil e. de la proposta inicial? ¿Les respostes definitives poden tenir la seva transcendència en l’harmonia o fins i tot l’estabilitat o permanència de PAU dins el Nou Govern…? Resti plantejadet…

Sobre el PEF 2010, les han de pujar Benestar Social (amb 30 mil e. previstos per a ajuts urgents segons un futur reglament, quan el 2009 n’eren 1.500 e.), Comunicació (25.869 e., però amb + 15.300 e. sobre PEF), Administració Financera / pòlissa per a operacions de tresoreria (25.499 e.) i Turisme (11.650 e.).

De la resta de fins a 11 funcions totes baixen en relació al PEF . 6 també en relació al pressupost de 2009:
Deute públic (amortitzacions i interessos): - 73.400 e. entre 2010 – 2009: 57.440 d’interessos i 15.959 d’amortitzacions: (- 11.234 sobre PEF)
Òrgans de Govern: - 17.533 e. “ rebaixant 3.300 e. en telèfons, 1.199 en locomoció i més de 12 mil e. renunciant a transferències i calaixos de sastre: (- 23.509 e. “ ):
Ensenyament: - 9.642,5 e. “ : amb + 2 mil e. per a les AMPAs i – 11 mil per al càtering de les Llars d’Infants: (- 21.625 e. “ ). De personal, recordem al capítol 1 i dins la funció d’administració general 121, l’específicament d’ensenyament puja, en relació a l’any passat, 15.022 e en laboral fix de les Guarderies i en 16.854 el laboral de l’Escola de Música.
En sanejament d’aigües, baixa 5 mil e. I el destinat a la deixalleria, - 21 mil. En el pressupost de 2010 comparat amb el 2009.
Finalment, les transferències a altres poders públics esdevenen testimonials amb 3.500 e.; - 3.954 e. “

La funció d’Urbanisme i Arquitectura pràcticament congela despeses: només puja 7 mil e. a lloguers de materials de transport (de 48 a 55 mil e.) i a subministrament de gas (de 5 a 12 mil e) i baixa en 4 mil e. la maquinària de brigada, reduïda a la meitat. Resten amb la mateixa partida de 2009 per al 2010:
El subministrament d’energia elèctrica, combustibles, productes de neteja i vestuari: queden, respectivament en 360 mil, 40 mil, 15 mil i 7 mil e.
La neteja d’edificis municipals: 32 mil e.
L’adquisició de maquinària: 28 mil e.
Els manteniments de via pública, edificis, enllumenat públic, zones verdes i material de transport: es mantenen, respectivament, en 150 mil, 130 mil, 65 mil,12 mil i 8 mil e.
I el redreçament de les hores extraordinàries? Doncs només 15 mil e.pressupostats, la meitat del PEF i + 5 mil que el també anorèxic any pasta en aquesta partida tan logística. ¿Tornarem a anar de bòlit a Cultura i Festes per mantenir l’enaltiment de les nostres activitats artístiques i festives?

El ple extraordinari d’aprovació del Pressupost per al 2010 s’escaurà el divendres 18 de desembre a partir de les 7 de la tarda. I les dues comissions prèvies, el dijous 10 i dimarts 15.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.