Inexcusables
reflexions / tesis de Lluís Bassets a El infierno del sobiranismo,
inexcusable:
“El sobiranisme està de dol a
Euuropa. S’està preparant per als popers dies (Cimera de
Brusel·les), la més gran cessió de sobirania protagonitzada per
les velles nacions europees des de ls Tractats de Roma i de
Maastricht. Amb el primer, el 1957, es cedí la política d’aranzels,
com a fonaments del futur mercat únic. Amb el de 1992, van
desaparèixer les monedes, símbols nacionals fins aleshores amb la
mateixa significació que les senyeres si més no; alhora que els
polítiques monetàries que permeten la fixació de tipus d’interès
i de canvi; la qual cosa fonamentarà l’actual crisi dels deutes
sobirans. Amb la cimera es vol demanar als vells Estats que cedeixin
sencera la seva política pressupostària, que és tant com dir
l’ànima política de l’Estat nacional.
La intervenció directa de l’estat
als pressupostos autonòmics espanyols que temien alguns al
començament dels retalls, sobretot a Catalunya, es va a produir ara
a gran escala europea amb tots i cadascun dels socis que accedeixin a
aquesta cessió de sobirania. Els governants catalans no volien
perdre marges d’autonomia pressupostària a favor del Govern
espanyol, per la qual cosa la píndola serà més dolça per a ells
si comparteixen la pèrdua amb governs de nivells superiors, el de
Madrid inclòs i a més en favor d’institucions europees.
Però que se’n desenganyin els qui volen treure lliçons de
sobiranistes d’aquests tràngols: la cessió cap a munt converteix
en obsolets tant els Estats-nació com els qui aspiren de forma més
o menys explícita a fer-se’n amb un estatus semblant.
No s’escau
salvació en el món global per als socis de la vella Europa si
cadascú va a la seva. No n’hi ha fins i tot per als
països que juguen la lliga superior i s’emporten tots els
campionats, el Barça i el Madrid que són Alemanya i França. No es
tracta únicament d’existir al món, sinó de sobreviure en
condicions acceptables, que no empitjorin substancialment el
fantàstic tren de vida que hem tingut els europeus els darrers 30
anys. No estan en joc únicament els orgulls nacionals, les butaques
al G-20 o al Consell de Seguretat és a dir, el pes i la influència
i visibilitat dels europeus al món; sinó qüestions més pròximes
i tangibles com són el nostre benestar i les nostres formes de vida;
que únicament es poden preservar en el marc d’una UE que funcioni.
La
transferència de sobirania portarà una unió fiscal, però aquesta
serà imperfecta ja que restarà en unió d’estabilitat
pressupostària i d’austeritat en la despesa i no s’esdevindrà
també de transferències de solidaritat i de creixement.
Al menys encara no ara. El mètode emprat
tampoc serà el comunitari, amb el protagonisme de la Comissió, el
Parlament i el Tribunal europeu ,que identifiquem més directament
amb el federalisme i l’europeisme. Haurà de ser intergovernamental
i no podrà incorporar els 27 socis. Uns perquè no
volen,com el Regne Unit, altres perquè no saben si ho volen, com
Dinamarca, i altres que per bé que volen no ha decidit de fer el pas
encara, com Polònia.
Les dues potències europees que més
han pugnat entre sí, armes en mà tres vegades, en la seva condició
d’ambiciosos i expansius Estats sobirans, són els qui van a
procedir a aquesta liquidació de sobiranies estatals. Ningú més no
ho pot fer. És probable que ningú mes ho pugui fer. I ho faran amb
el més grau de protagonisme d’un i altre en la història sencera
de la unitat europea, tot i que minvarà les seves actuals
sobiranies. França i Alemanya han estat el motor europeu des de la
fundació de la Unió, però ara són molt més que un motor, han
esdevingut vehicle. Fins el punt que el projecte que presenten a
Brusel·les està pensat perquè funcioni encara que en el cas extrem
i improbable que únicament ell dos sols n’assumissin la
implementació. No tenim un directori europeu, sinó una Europa
franco-alemanya, federalisme de dos socis que conviden a afegir-s’hi
als qui ho desitgin. I si entrem en detall, veurem que l’aparent
simetria amaga conceptes alemanys i retòrica francesa, com la
reserva de Merkel i la pompa i escenografia de Sarkozy.
Conflictes a
la Mediterrània:
L’enviat
especial del Periódico a Jerusalem, Albert Guasch ens exposa la Nova
realitat d’Israel: “ Israel com entitat s’ha acostumat a viure
a la defensiva, producte d’una existència sempre qüestionada, i
on l’emergència és un estat natural. Però han perdut al front de
les simpaties. I els dol. L’arrogant política
d’asentament, la tanca de seguretat amb els seus humiliants
check-points i l manca d’acord amb els palestins menyscaben la seva
credibilitat i oculten fites com el seu envejable progrés econòmic
i la seva admirable capacitat d’innovació tecnològica. Ara
observa les democratitzacions àrabs amb malfiança, en particular el
procés egipci,el veí amb el qui serva un tractat de pau des de
1979. I també pot ser que aquesta actitud aspre i distant tampoc
s’acabi d’entendre” Per al portantveu d’Exteriors israelià
la hostilitat antisionista té aquesta classificació: Irlanda,
Turquia, Bèlgica, Espanaya; però sobreto Al Jazira, sobretot en
àrab...
Javier
Valenzuela a ¿Islamistas de nuevo cuño?:
“Des del Magrib al Makhrek,
l‘avantguarda de les revoltes que estn canviant el món àrab no
han sigut els islamistes, sinó les joventuts urbanes d’idees
democràtiques connectades a la modernitat via internet i la tv per
satèl·lit. I tan mateix, a l’hora de votar un majoria d’àrbas
– en cpa cas absoluta – els prefereix. Per què? L’explicació
no és massa complicada. El islamistes es beneficien del prestigi que
els ha donat haver sigut satanitzats i perseguits durant lustres per
les autocràcies d’Àfrica i Orient Pròxim. A més, tenen fama de
gent honesta i treballadora, i les seves xarxes d’assistència
social són l’únic on poden accedir milions d’àrabs a l’hora
de buscar un metge o una escola. Per últim acostumen a presentar-se
units a les eleccions, mentre que resten fraccionades les forces
laiques, nacionalistes, socialdemòcrates i panarabistes.
Però aquests islamistes, als qui la
premsa occidental anomena moderats ,semblen de nopu encuny. Només
tornar de Tunis després de l’enderrocament de Ben Alí, el líder
de Ennahda, declarà que el seu model no era ni Aràbia Saudí ni
Iran, sinó la Turquia democràtica governada per l’AKP (Partit de
la Justícia i el Desenvolupament) d’Erdogan. Recordis que l’AKP
pot comparar-se amb la democràcia cristiana europea, és a dir un
partit d’inspiració confessional que es desplega sense problemes
insolubles en un escenari de llibertat i pluralitat”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.