Altafulla amb tota la il·lusió

29/10/10

Pressupostos 2010


Les ordenances fiscals per a 2011 aprovades amb els vuits vots del PSC (2)+ AUPA + Ideal + CiU + PP + PAU + no abscrit i l'abstenció d'AA/ABG (2) i ERC. Resultat que tradueix la fragmentació i el govern en minoria en un gran pacte on AUPA, CiU i PAU demostrem que som més col•laboració que oposició. El nostre regidor recorda que l'alcalde Gené continuaria... si el juliol haguéssim aprovat les taxes de l'Escola de Música.

AA/ ABG i ERC es van entestar en un tipus de l'IBI de congelació al 0,8; el 0,83 suposa un increment del 2-3% en aplicar-se el cinquè tram de la base cadastral revisada.
Les partides de despeses previstes modificades en negociació, dins la Comissió d'hisenda històrica en diàleg del 14 d'octubre de tracte simultani d'ordenances i pressupostos, que van permetre la fixació del nou tipus es desglossen en la continuació de les congelacions de les partides de manteniments (- 145 mil e: 45 d'edificis + 75 en electra + 25 a via pública) sempre al nivell de 2009 - fixat pel PEF - en la també congelació a xifres de 2010 de les inversions en recursos corrents (- 18.000 e.) i en deixar de proposar un gerent per a urbanisme (- 17.204 e.). Total: - 180.236 e.

La despesa del pressupost de 2011 puja el 6,6% (no el 9,6% inicial) és a dir + 419.909 e (no els + 609.917 e. inicials) per un total de 6.936.748 e. (no els 6.936.748 e inicials). L'evolució interanual entre 2007 (liquidat) i el pressupostat el 10-11 en despesa corrent ha sigut del 17,84%. Baixà el - 3 el 2008 i el - 2,4 el 2009 (liquidats); el de 2010 pujà + 10,51 en relació al liquidat de 2007, primer any de la VIII legislatura.
No podem tenir inversions a préstec, recordem per imposició estatal / europea. Si rectifiquessin podrien arribar als 173.258 e., la sempre quantitat exacte d'amortitzacions.
Alhora els ingressos previstos per l'IBI es pressuposten al 100% el padró (no al 95 com al PEF, ni al 97 com a l'inicial), la qual cosa suma 109.796 e. Sumat a la reducció de despeses inicials en resulten 290 mil e.. Que deixem d'exigir-los a l'aportació total de l'IBI: aportant + 511.639 e. als 100% de padró permet fixar-ne el tipus al 0,83.
Sense quantificar podem endevinar que bona part l'aporta la pròpia actualització del padró, sense frau fiscal possible.
L'IBI aporta 3.709.886 e., el 55%, als ingressos del pressupost.
Aquest fou tot el procés seguit. Com consta en l'acta de la Comissió del 14 d'octubre, PAU vam proposar que no podíem defensar l'increment inicial de la despesa en el 9,6% i que representava la decepció de no poder baixar el tipus de l'IBI, sinó que mantenint-ne les necessàries per garantir l'oferta municipal de serveis les baixéssim en fins a 200 mil e. i que amb aquesta nova xifra calculéssim quin nou tipus en resultava; intuïtivament havíem avançat que podria ser del 0,86. CiU proposà el padró de l'IBI al 100%. L'actual tercer alcalde i regidor de serveis amb Gené ja tenia previst seguir congelant manteniments i el regidor de Turisme també ja havia renunciat a la gerència. En la Comissió ERC vota favorablement el nou tipus del 0,83 i AUPA s'hi abstingué ja que la seva lògica com la d'AA/ABG partia de fixar-lo al 0,8 buscant-ne la reducció de despeses que fes falta per assolir-lo. Al Ple, van canviar de vot: AUPA s'incorporà a l'acord i ERC s'abstingué, permutant criteris, doncs.

Les taxes, que resten congelades des de 2009 - tret de les de l'Escola de Música - aporten amb 1.364.619 e. el 20,2% als ingressos.
L'ICIO, pressupostat en 60 mil e. (- 110 mil e. que en un PEF que no imaginava una crisi de la construcció tan profunda, i -15 mil que el previst el 2010), les llicències urbanístiques només en 16 mil (- 54 mil del previst pel PEF. En canvi, en l'impost directe de plusvàlues, en preveiem 170 mil (+ 50 mil sobre el PEF i + 30 mil interanual).
En impost directe sobre els vehicles preveiem 257.158 e. i pel servei de guals 36 mil e.;
en multes / taxes 30 mil e.
Totes les taxes relacionades amb l'activitat econòmica sumen 104 mil e.: 12 mil en parades de mercat + 9 mil en terrasses de restauració + 3 mil en obertures de nous comerços; la resta en ocupació del sòl i subsòl: 40 mil Endesa, 30 mil Moviestar, 9 mil de les conduccions de gas.
De l'empresa mixta d'Aigües rebrem 35 mil e. Els lloguers de locals sumen 14.000 e. Les concessions administratives: 10.700 e. Total: 59.700 e.

En ingressos per transferències anual de l'Estat: segons participació en els tributs aporta 640 mil e. una baixa de - 60 mil e. en relació al pressupostat el 2010 + per compensació de l'IAE 60 mil, també - 7 mil e. Total: 700 mil e.
De la Generalitat pressuposem rebre 115 mil e. del Fons de Cooperació Local, així com 198 mil e. del Departament d'Educació + 10 mil per a Cultura + 3.600 de Justícia / Jutjat de Pau + 1.300 e. de Salut. Total: 327.900 e.
Del Consell Comarcal només hem pressupostat els 25 mil per a ingressos amb Medi Ambient. Una àrea amb despeses de 16 mil e.

De les taxes per serveis destaquen els 733 mil e. (+ 12 mil interanuals) d'escombraries, amb una despesa prevista de 723 mil e. (683 mil en recollida i 40 mil per a la deixalleria). La Depuradora de Brises del Mar reclama una despesa de 25 mil a pressupostar.

En Ensenyament, les taxes a ingressar pressupostades: 225 mil dels Jardins d'Infants (15 feines) + 106 mil de l'escola de Música (11 llocs de treball) + 6.000 de l'escola d'Adults (1 persona) + 3.240 e. de transport escolar. Total: 340.240 e. Comparem-ho amb les despeses de personal, de 701.660 mil e. (amb dos bidells a primària) + 98.457 e. del GP 321 (52 mil del càtering dels jardins d'infants + 10 mil de transferències a les AMPES + 9 mil de professors externs a l'escola d'adults) + 38 mil per a calefacció de la Portalada = 838.117 e.
Càlcul de l'aportació municipal en Ensenyament: 838.117 en despeses - ( 340.240 e. en taxes + 198 mil e. d'aquella subvenció d'Educació) = 299.877 e.

En Cultura: ingressos previstos fiables d'aquells 10 mil e. de subvenció de Cultura + 7 mil e. d'aportacions de particulars + 7 mil e. d'entrades. Sempre en concepte de Festivals de Veus i Concerts, un total doncs de 24 mil e. d'ingressos externs. El GP 334 exclusiu de Cultura aquest 2011 aplicant el PEF arriba als 116 mil e. (descomptant-ne les despeses pendents de 2010 disposem de 90 mil e. per a tota la programació de l'any: 20 mil per als tranquil•litzadors convenis amb les entitats;on podrem incorporar el Centre d'Estudis i el Cercle Artístic). Sumant-hi els 24.143 e. destinats a la bibliotecària tenim una aportació municipal a Cultura de 116.148 e.

Pels usos de serveis municipals esportius preveiem ingressar: 11.025 e. per la piscina municipal + 20 mil pel Palau d'Esports + 600 e. de l'Estadi sense camp de gespa. En despeses: 53.289 e. per al personal del Palau d'Esports + 48.000 e. del GP 341 dedicat a esports (20 mil e. per subvencions a entitats). Aportació municipal: 69.664 e.

En Festes, preveiem només 2 mil e. d'ingressos amb unes despeses previstes de 78 mil e. d'acord amb el PEF.

En els serveis de Mitjans de Comunicació preveiem 22 mil e. d'ingressos en publicitat. El professional suposa una despesa de 38.532 e. + 70.203 e del GP 491 (38 mil e. de la revista mensual Plaça del Pou). Aportació municipal: 86.735 e.

En Turisme, els ingressos previstos són de 4.500 e. En personal, 27.345 e. (1 informador turístic + parcial ) + del GP 432 151 mil e. (30 mil e. en seguretat de platges i piscina + 28 mil e. Tarraco Romana i 8.500 en castells del Gaià + 23 mil en subvencions a entitats + 10 mil de l'oficina de col•locació). Aportació municipal de 173.845 e.

Joventut - sense ingressos o subvencions pressupostades - reclama 28.675 e. per a la monitora del PIJ. + 16 e. al GP 925. Total: 44.675 e.
Benestar Social, despeses previstes en 88.389 e. ( 25 mil pel conveni amb el CCT + 20 mil em ajut humanitari + 30 mil en ajuts d'urgència) + en personal de serveis socials, 47.649 e. (monitora centre obert i conductor transport adaptat). Total: 136.038 e.

Desglossant el capítol de despeses d'àrees sense taxes o subvencions a ingressar, cal començar per Seguretat: 806.425 e. en personal ( 3 caps + 14 agents + 8 parcials + 1 administrativa + 2 vigilants) + al GP 132 un total de 84.313 e. Total: 890.738 e.

El personal de Brigada suma 574.272 e. (agutzil, 2 fontaners i 2 paleta oficial de 1ª, oficial de 3ª; 4 peons especialistes + 14 peons / 3 de 4 mesos) + 190 mil e.per al desplegament de la seva tasca al GP 151. + 20 mil e. per a reparacions de la màquina d'escombrar. Total: 784.272 e.
L'enllumenat públic reclama 375 mil e. i al seu manteniment en destinem 75 mil e i en manteniment de zones verdes 17 mil. En el GP 155 congelat de Vies Públiques pressupostem 150 mil e. En sanejament i distribució d'aigua: 33 mil.

Les retallades obligades / imposades als sous del personals (35.350 e.) mereixen la compensació amb un augment interanual total de 73.355 e. en productivitat ( partida de 150.155 e) i en hores extraordinàries (30 mil e., doblant). Ens en podem felicitar, oi?

En personal de neteja (7 peons) la despesa total és de 150.499 e.

El serveis administratius i tècnics de la Casa de la Vila aplega 13 empleats a plena dedicació de 12 mesos i 100% de jornada (secretari, interventor, TAE tresorer, arquitecte tècnic, administrativa, 8 auxiliars administratius)
+ 2 arquitectes a 35-37 % de jornada i 1 tècnic informàtic a 32% de jornada tot l'any.
La jubilació de la Dora (7è mes) i de Clarasó (6è mes) incorpora un nou tècnic de grau mitjà de coordinació de personal ( 9 mesos). Durant els 4 mesos d'estiu tenim una auxiliar a mostrador d'atenció. La despesa en personal a la seu municipal suma 460.501 e. a oficines i 172.454 a urbanisme. Total: 632.955.

En el GP 912 d'Òrgans de Govern rebaixem en - 15.785 e. respecte 2010. Restant en 75 mil e. el total: 40.184 en dedicacions de Govern (- 28.408) + 22.640 per assistència a Plens i Comissions informatives (+ 10.880 e.) + Atenció protocolària i publicitat: 7.400 e.(+1.220) + 2.400 e. en dietes i locomoció 2.400 e., que no estava dotat el 2010. En despeses telefòniques, altrament, passem dels 3 al mil e. pressupostats.

La distribució en % de despesa de personal segons àrea de servei resta així: Seguretat / Policia Municipal: 25,2 + Ensenyament: 21,9 + Brigada: 18 + Oficines: 14,4 + Neteja: 4,7 + Urbanisme: 5,4 + Òrgans de Govern: 2,37 + Palau d'Esports: 1,66 + Serveis Socials: 1,5 + Comunicació: 1,2 + Joventut: 0,9 + Turisme: 0,85 + Cultura: 0,75 e.
El capítol 1 pressuposta 3.241.191 e. (+4,9%). Si fixem en 100 la liquidació de 2007, l'evolució és aquesta: 100 - 105,75 - 107,1 - 113 - 118,5.
El deute públic i la gestió de Tresoreria junt amb els esmentats Òrgans de Govern són els GP (grups de programa ) que devallen: 205.704 e. (- 56.839; hi hem aplicat aquest 50.350 e. les retallades obligades amb destinació obligada) + 21.637 e. (- 9.864 e.).

Desglossant l'aportació municipal als serveis, personal, deute i antics Patronats:
Seguretat: 890.738 e.
Brigada: 784.272 e.
======================
Personal oficines Casa de la Vila: 460.501 e.
Enllumenat públic: 450 mil
==================================
Ensenyament, 299.877 e. (suma de les aportacions a Cultura i Festes, Esports i Joventut)
======================
Deute públic: 205.704
Productivitat i hores extres: 180.155 e.
Turisme: 173.845 e.
Personal d'Urbanisme: 172.454 e.
Via pública i zones verdes: 167 mil e.
Personal de Neteja: 150.499 e.
============================
Benestar Social: 136.039 e.
Cultura: 116.148 e.
================================
Mitjans de Comunicació. 86.735 e.
Festes: 76 mil e.
Òrgans de Govern: 75 mil e.
Esports: 69.664 e.
Joventut: 44.675 e.
(Entitats: Turisme, 23 mil + Cultura i Esports, 20 mil cadascuna + Ensenyament, 10 mil + Festes, 5 mil e.. Total: 78 mil e.)

L'extraordinari interventor que enorgulleix el nostre Ajuntament en el seu informe i annexos favorables i explicatius del Pressupost, ens indica l'evolució del pes relatiu anual dels grans capítols d'ingressos i despeses durant el període 2005-2009 liquidat i els pressupostos inicials de 2010 i el que aprovarà el Ple d'aquest divendres 29 d'octubre:
Ingressos:
Impostos directes: 33,56 - 30,34 // 38,01 - 53,27 - 55,36 - (57,65 // 62,15). Des de la liquidació de 2008 que han de superar la meitat total d'aportació als ingressos.
Impostos indirectes: 15,14 - 20,8 // 8,85 - 5,56 - 0,67 - (1,19 // 0,89). Fa feredat la constatació de la davallada, lògicament associada a la bombolla immobiliària (amb clímax el 2006) i la gran recessió, contínua i amb nul•la activitat des de 2009.
Els impostos totals han anat aportant: 48,7 - 51,14 // 46,86 - 57,83 - 56,03 - (58,74 // 63,04).
Les taxes (que inclou les de llicències urbanístiques) també han anat devallant: 33,89 - 28,33 // 24,49 - 19,49 - 22,61- ( 20,62 // 20,23).
Les transferències corrents retornen al nivell en % de 2005 en el pressupost de 2011: 16,45 - 18,37 // 25,75 - 20,88 - 20,26 - 20,1 // 16,31.
Els ingressos patrimonials només van depassar el 2% d'aportació el 2006-07.

Despeses:
Personal: 42,48 - 45,24 // 47,77 - 52,03 - 52,41 - (48,84 // 48,04). Per tant podem afirmar que el pes relatiu de les despeses de personals previstes el 2010-11 tornen al nivell de 2007.
Comparem, sis plau aquestes dades amb les impostos directes en dades absolutes:
2005: 2.013.953 e. (P) 1.627.846 e. (Id) Diferència: + 386.107 e.
2006: 2.197.691 e. (P) 1.707.470 e. (Id) Diferència: + 490.221 e.
2007: 2.735.111 e. (P) 1.831.200 e. (Id) Diferència: + 903.911 e.
2008: 2.892.322 e. (P) 3.173.849 e. (Id) Diferència: - 281.527 e.
2009: 2.929.321 e. (P) 3.533.033 e. (Id) Diferència: - 603.712 e
2010: 3.090.013 e. (P) 3.647.567 e (Id) Diferència: - 557.554 e.
2011: 3.241.191 e. (P) 4.193.344 e. (Id) Diferència: - 952.153 e.
Béns corrents i serveis: 40,95 - 37,9 // 32,2 - 30,91 - 32,78 - (31,93 // 33,74). També preveiem per al 2010-11 el mateix pes relatiu que al 2007.
Les transferències corrents segueixen també aquesta observació: 10,87 - 11,61 // 14,49 - 10,83 - 0,02 - (14,11 // 14,22).
El pes relatiu dels passius financers arriba al mínim aquest 2011: 2,57; movent-se entre el 4-5% fins 2009, l'any passat era un punt més que el que preveiem.
El de les despeses financeres, torna a ser inferior al 1% (0,8) com al 2005 (0,93). Només passà del 1,5% el 2008 (1,83).

Com que ens hem adonat que els dos darrers pressupostos repeteixen els pesos relatius de capítols de despeses de 2007, podem encara fer més palesos els canvis en l'estructura dels ingressos:
en la liquidació del primer any d'aquesta legislatura els impostos directes van aportar el 38,01 mentre que hem hagut de pressupostar el 57,65 i el 62,15 % els dos darrers exercicis. Entre 2007 - 2011: + 24,14 punts percentuals!
en impostos indirectes, ja només liquidàvem el 8,85% dels ingressos, però hem hagut de preveure'n aportacions del 1,19 i 0,89 al total. Vet ací - 8 punts!
les taxes, el 2007 van aportar el 24,49% mentre que als darrers pressupostos el 20,62-20,23%. Per tant - 4,26.
en transferències corrents el contrast és superat: d'aportar el 25,75% al 16,31 previst per a 2011. Ara, - 9,44.

Les quantitats absolutes de variació entre els tres principals capítols de despesa corrent de 2007 i 2011 amb el mateix pes relatiu és aquest:
Personal: + 506.080 e. ( + 18,5%)
Béns corrents i serveis: + 433.025 e. (+ 23,48)
Transferències corrents: + 129.948 e.(+ 15,66%): al servei del CCT d'escombreries i de Benestar Social + convenis i subvencions a entitats i grups d'altafullenques.
Total despesa corrent: + 1.021.680 e. (+ 17,84)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.