Altafulla amb tota la il·lusió

7/4/09

Panorama d’hisenda després de la liquidació del pressupost de 2008:

Panorama d’hisenda després de la liquidació del pressupost de 2008:
afrontarem el trienni del PEF sobre un nivell boi zero, molt sòlid:
+ 39.316 e. de romanent per a despeses generals i eixugant els - 345.441e. de romanent negatiu de 2007 ;
estalvi net de fins a + 559.935 e. capgirant el negatiu de – 263.834 e. de 2007.

(Recordatori previ: el pressupost de 2008 fou només aprovat pels llavors 3 regidors d’ABG + CiU + ERC / + PAU que el vam condicionar, immediatament després de ser expulsats del govern el novembre de 2007. Entre gener i març l’ha gestionat ABG+CiU+ERC; des d’abril per PSC + Ideal + PPC + PAU + Jano Francino Marcos – al Nou Govern fins a l’octubre + AUPA; que fou rellevada per CiU. Per tant en l’aprovació d’ordenances, de pressupost i de gestió sempre hi ha estat present Jano Francino; i tret del primer trimestre de gestió el regidor de PAU)

Aquelles són les dues variables de més transcendència: ja l’una i l’altra positives. Quins descans! Superats doncs els tràngols d’aquell romanent negatiu que tant a afectat les hores extres dels treballadors municipals i les assignacions a entitats i activitats culturals, festives, turístiques i esportives del poble aquest 2009 (quan n’hem neutralitzat 2/3 i dins d’un Pla d’Estabilitat obligat per l’estalvi net negatiu).

Dels 311.140 e. que vam heretar com a extrajudicials ( sense consignació pressupostària del 2007) n’hem reconegut i pagat 229.003 e.; és a dir el 73,6%. La majoria són factures per a inversió lliurades per l’empresa Gulinves s.l. constructora de la Llar d’Infants ( 186.774 e. de 248.787 e.= 75 %) + dues de facturades per l’Empresa mixta d’aigües ( 31.619e.) + 10.609 a Eipsa Lleida s.a.
Del 2008, un cop aprovat definitivament el pressupost d’aquest 2009 i recollides per a la nova instrucció de comptabilitat al compte extrapressupostari 413, hem de reconèixer extrajudicialment 384.887 e. Lògicament, resten els 62.013 e. pendents de pactar els acabats d’obra amb l’empresa constructora de la nova llar d’infants + per falta de consignació a la partida corresponent, mal prevista doncs pels qui vam aprovar-lo el novembre de 2007, les factures de brossa del CCT del mesos de juliol a setembre de 2008 ( 190.907 e.) + 18.119 e. a l’enginyer Rafel Cabré pel projecte de remodelació de voreres + 17.713 e. a Vicsan de serrells del Palau d’Esports + 8.645 e. per l’alarma col•locada per Chubb Iberia + 13.802 e. a Limonium per actuacions d’educació ambiental + …
Feina immediata per al nostre govern: assolir fer els pagaments heretats sense ombra de deure’ls...!
Recordem que del 2006 vam pagar, comptabilitzat al 2007: 856.054 e.

1) Per què + 39.316 e. de romanent de tresoreria per a despeses generals?

Els fons líquids a tresoreria a finals de l’exercici de 2008 sumaven el saldo final de 1.051.952,72 e. ( al 2007 inicial de 3.653.746 e.).
El romanent de tresoreria total el rebaixava en - 80.586 e.; per tant, a 971.366 e. Els 80.586 e. representen la diferència exacta entre les nostres obligacions amb creditors pendents de pagament (a qui devem) menys els nostres drets amb deutors pendents de cobrament (que ens deuen) a final d’exercici: 1.873.257 e. d’obligacions – 1.792.671 e. de drets. El 2007, n’eren 228.310 e. de diferència a rebaixar.
Dels nostres deutes, 1.453.468 e. corresponen al 2008 i dels anteriors només 4.380; per altres operacions no pressupostàries 415.409 e. El 2007, es desglosssava en 1.082.187 e. + 2.864 e + 738.878 e. respectivament.
Dels nostres deutors, 648.822 e. corresponen al 2008 i 1.111.584 e. ( 63%) als pressupostos tancats anteriors (total: 1.550.464e.); d’altres operacions no pressupostàries sumen 32.264 e. que tenim també pendent de cobrament. Comparat amb el 2007, respectivament: 672.537 e. + 877.926 e. + 45.597 e.
Aquells 971.366 e. del romanent de tresoreria total s’han de contrastar finalment amb dues xifres: la primera, la minoració del pendent de cobrament en saldos de dubtós ingrés ( dels 170.941 e. de 2007, als 229.416 e. de 2008 = 58.475 e.). Però sobretot amb la segona, l’excés de finançament afectat, que correspon a dues fonts: (a) aquells els ingressos, cobrats o només reconeguts, que han de destinar-se a finançar projectes de despesa en inversions que encara no han estat executats en tancar els 2008; (b) els mateixos conceptes d’ingressos pendents d’aplicació al pressupost. Uns i altres ingressos, per la seva condició de finançament finalista no poden incorporar-se al romanent per despeses generals sinó com a romanent afectat. Aquest romanent afectat sumava fins a 3.599.936 e. el 2007, un anys després només 702.633,93 e.
Per tant hem de trobar els + 39.316 e. de romanent de tresoreria per despeses generals = (1.051.952, 76 e.de fons líquids a tresoreria – 80.586 e. de diferència entre creditors i deutors ) - ( 229.416 e. de cobraments dubtosos + 702.633,93 e. de romanent finalista afectat.). El 2007 fou de – 345.441 e = ( 3.653.746 e. – 228.310 e.) – ( 170.941 e. + 3.599.936 e.) respectivament…

Hem capgirat i anem restaurant la situació: A final de 2007, els 692.158 e. heretats del 2006 van davallar als – 345.441 e, per tant el salt a l’abisme negatiu fou de 1.037.593 e. Ara, a final de 2008 podem dir que n’hem rebaixat + 443.223 e.(42,7%), de romanent realment assolit: perquè hem eixugat aquells nefastos 345.441 e. + 58.475 e. per a prevenir cobraments dubtosos + 39.316 e. de romanent disponible.
Afrontem el procés d’aplicació del trienni del Pla Econòmic i Financer 2009-20011 des d’un terreny sòlid a nivell boi 0. No tornarem als romanents espectaculars, sinó a un ajustament segur, regular, continuat.

1.2) Detall del romanent afectat de 702.644 e., de finançament finalista:

De la distribució acordada el desembre de 2006 pel govern AUPA + PSC d’aquells 3 milions pactats dins l’Empresa Mixta d’Aigües pels drets d’ús de la xarxa ( el soci n’assumí els interessos i l’amortització és un petit sumant als rebuts de l’aigua durant un llarg termini) resten pendents d’aplicació els 147.660 e. d’urbanització de la zona educativa dels Roquissar + els 63.452,3 e. per a restaurar i adequar el Casal de la Violeta + els 5.000 e. de mobiliari de biblioteca + encara el 66%, 73 mil per a l’arranjament del camí del Prat + ara només 159.367 e. per al Centre de Dia però mantenint els 15.160 e. per a la seva calefacció + els escaigs del pavelló( 841 e.) i de l’estadi Joan Pijuan (750,81 e.). Sumen 465.721,8 e. Dels quals en són afectats i compromesos 250.846 e.. Restant-ne 214.875 e. per a possibles modificacions de crèdit.
Afegim-hi una terna de novetats d’aplicació finalista: aplicar la resta de subvenció del CCEsports, de 36.600 e + 60 mil del conveni amb Facocu Serveis + els 140.312 e. exclusiu per al patrimoni municipal del sòl.


1.2.2) Dels 3.599.936 e. de romanent afectat, traspassat del 2006 – 07, decidint un ventall de redistribucions, n’hem invertit 2.898.002 e. al 2009:

Per a la Llar d’Infants Hort de Pau: els 33.761 e. heretats s’han convertit en 186.774 e. pagats finalment a l’empresa Gulinves. Per a la segona fase del Palau d’Esports, hem hagut de traspassar encara 46.302 e. als 1.925.310 e. heretats. Per a l’arranjament del camí del Prat, hem gastat només el 33%. Per a tancar l’adequació de la nova avinguda marquès de Tamarit / Migdia vam afegir-ne 22.152 e als 581.979 heretats . Per a la zona verda dels Safranars / la Pedrera vam invertir el 72% heredat. De bell nou: vam aportar-ne 44.361 e. de bell nou per a l’arranjament de l’Estadi. + 17.506 per a l’enllumenat de la Via Hercúlea. Vam obrir sense executar aquella inversió de 147.680 e. per a urbanitzar la zona del Roquissar.
Lògicament vam donar de baixa un seguit d’inversions del llistat de desembre de 2006: Escoles: 11.686 e. + Entorn Teresa Manero: 5.200 e. + Pallisa dels Castellers: 6.244 e. + Sanitat: Centre de Dia, fase 1: 140.965 e. + exteriors zona del Castell: 13.788 e. + c) Pedrera / sant Antoni: 12 mil + pavimentació c) Morraler: 6 mil + voreres a urb. Robert: 6 mil + enjardinament PP5: 2.833 e.: projecte i dr. d’obres + pluvials c) Gaià: 17.857 e.) + (Cementiri: columbari: 6 mil + voreres perimetrals: 17 mil.) + (Obra civil a les illes de contenidors: 24.314 e.). Hauria de quadrar, oi? Tu mateix…

2) 504.338 e. de resultat pressupostari corrent. Un + 3% d’ingressos sobre el pressupostat; un -5% de despeses sobre les pressupostades.

El de 2007 fou de -333.055 e.
Resulta d’entrada mercès al superàvit al pressupost corrent, de 749.227 e. ( al 2007, - 699.842 e.!). Perquè hem ingressat entre els cinc capítols I= 6.049.496 e. ( +27% que el 2007) i hem gastat 5.3000.269 e. ( - 7,4%).
Cal restar-hi els 236.313 e. en concepte d’amortitzacions i també el petitíssim decalatge de 9.500 e. en les inversions: 3.015.518 e. de despeses – ( romanent aplicat de 2.898.002 e. + 108.649 del PAM de la Diputació per al l’Estadi (i) + 699 e. de desviament de financiació ).

3) 751.415 e. de romanent de crèdit. 285.693 e. no gastat de partides del pressupost!

Compara la diferència dins el pressupost total, del corrent + el d’inversions, entre despeses pressupostades i obligacions reconegudes. El de 2008 en sumava 9.303.515 e. ( 5.873.670 e. inicials + 3.429.815 e. de modificacions, per a inversions). Mentre que finalment n’hem reconegut D = 8.552.100 e. ( cap. 1-5 : 5.300.269 e. de corrent (Dc) + 236.313 e. d’amortitzacions (df) + cap. 6 : 3.015.518 e. d’inversions).
Per tant, diferència d’aquells 751.415 e. Repartits per capítols: 62.659 e. a personal ( 8.913 e. d’òrgans de govern + 46.861 de seguretat social + …); a bens correts i serveis: 84.177 e.; a transferències corrents, 93.195 e. Especificarem per àrees més endevant...
Recordem que la diferència a inversions, de 496.448 e. entre despeses pressupostades i efectivament fetes, en són d’incorporació obligatòria 465.721,8 e. ( 250.847 compromesos + 214.875 e encara no definitivament).
Ens podem preguntar: per què no han nodrit modificacions de crèdit per a poder reconèixer aquells 190.907 de brosses o altres despeses que ara haurem de reconèixer extrajudicialment? Senzillament són factures de 2007 arribades durant el tancament d’exercici, ja dins de 2008.

4) El càlcul legal de l’estabilitat pressupostària: - 2.157.652 e. de dèficit no financer

Resulta de la comparació d’aquells I + i ( 6.049.496 e + 108.640 e.) d’ingressos no financers amb les despeses també no financers que en són D – df ( 8.552.1000 – 236.313 e.).
Tot i la presumpta alarmant xifra de dèficit no financer, com remarca la puntualització del nostre Interventor, i ja hem explicitat més a munt, “les despeses liquidades del capítol 6 corresponen en gran part ( 2.898.001 e. sobre 3.015.518 e.) a partides que en el tancament de 2007 havien quedat com a romanent de tresoreria amb finançament afectat i per tant eren romanents de crèdit d’incorporació obligatòria. Si fem aquest ajust sobre la liquidació al quadre resultant (al capítol 6 de despeses caldria situar 117.516 e.= 3.015.518 e.- 2.898.001 e.) d’on es desprèn que sí que es compliria amb el principi d’estabilitat pressupostària, ja que els ingressos no financers són 740.349 e. superiors a les despeses no financeres”, com a resultat de restar (I+i) – ( Dc + 117.516) = 6.158.135 e – 5.417.785 e.
Del comentari en podem concloure l’advertiment que cal invertir com a despesa d’inversions, dins del propi any pressupostari, el finançament afectat acordat com a ingrés a invertir; si el demorem i el traspassem d’any, llavors – com s’escau: del 2006 al 2007 i del 2007 al 2008 – només consta com a despesa, que desequilibra l’estabilitat pressupostària.

Aquest dèficit no financer ens obligaria a un Pla Econòmic i Financer (PEF), però ja el tenim vigent: com ja que vam experimentar la no estabilitat pressupostària al tancament de comptes de 2007, amb un - 2.272.603 de dèficit no financer ( però ja amb -699.842 e. de desequilibri a les operacions corrents; quan al final de 2008 és un superàvit de 749.227 e.) vam haver d’assumir un PEF pel període 2009-2001 aprovat pel Ple del setembre de 2008 amb els vots de PSC + Ideal + PPC + PAU + no adscrit i notificat al departament.
Resta com a vàlid perquè la no estabilitat és motivada per la incorporació de romanents d’incorporació obligatòria heretats que només computen com a despesa d’inversions al quadre legal actual de liquidació final de pressupostos.

5) Dels – 263.834 e. d’estalvi net de 2007 als + 559.935,48 e. del 2008

El valor absolut de l’estalvi net d’un exercici pressupostari d’entrada contrasta els drets (cobraments) i obligacions ( pagaments) reconegudes “netes”. El 2007 vam haver patit un nefast desequilibri entre ingressos i despeses: 4.368.690 e. entrats vs. 4.990.121 e de sortits ( exclòs sempre el cap.3 d’amortitzacions i interessos), per tant un decalatge de - 630.431 e!, finançat - com podem suposar - amb l’herència de 2006 de gran coixí de romanent de tresoreria, de 775.210 e.
Altrament, com ja hem assenyalat, el proppassat 2008 hem reconeguts “nets” 6.049.496,25 e. de drets / ingressos ( +21,23%) vs. 5.198.514, 77 e. d’obligacions / despeses del cap. 1-2-4 ( + 4,2%). Per tant la diferència és de + 850.982 e.!
Però el càlcul de l’estalvi reclama de considerar les anualitats teòriques totals de despeses en interessos i amortitzacions del deute viu; en sumaven 317.614 e. el 2007 i en l’acabat de liquidar 2008, rebaixat a 291.046 e. perquè no vam poder demanar préstecs. La xifra apareix perfectament justificada, com a acumulació dels 16 préstecs pendents…, al detall del deute viu
Així resulten els 559.935,48 e.
Aquells al 2007 - 263.834 e.= (4.368.690 e. de drets reconeguts nets per operacions corrents – 4.990.121 e. obligacions reconegudes netes) més 775.210 e. de despesa corrent finançada per romanent menys les anualitats teòriques de retorns a les caixes i bancs.
Quin desori resultava comparar-lo amb l’evolució dels valors absoluts de l’estalvi net del 2001 al 2006: 203.013 e // 336.750e. // 557.814 e (vaig tenir el goig de fer de regidor d’Hisenda del govern d’UpA amb suports ) // 512.368 e. // 315.625 e. // 756.057 e ( amb el futur alcalde del PSC, J.Mª Gené com a regidor d’Hisenda). Governant junts, per primera vegada…, tornem als de 2003 – 2004 ( meu i seu).

6) Del diferencial de – 499.417 e. dels ingressos corrents pressupostats el 2007 als + 175.796,44 e. sobre pressupostats el 2008

La diferència entre els ingressos corrents reconeguts aquest 2008 comparants amb els de 2007 resulta de 6.049.496,25 e – (4.763.973 e pressupostats – 499.417 e. no reconeguts) = 1.784.940 e!. Quin ascens!

6.l) Als impostos directes, si al 2007 els 1.831.200 e. reconeguts quedaven al 76% dels pressupostats ( -567.774 e.) ara, el 2008, els 3.173.849 e. en suposen el + 6,12% ( + 183.060 e.) sobre els pressupostats i un canvi de + 1.342.649 e. del 08 sobre el 07.
En la recaptació essencial pel padró d’ IBI el 07 només vam reconèixer el 79,13 % ( - 403.142 e.= 1.528.233 e.) dels 1.931.375 e. de previsions definitives. Els suposats ingressos d’IBI prou que feien quadrar el pressupost de 2007 i el mateix risc també vam assumit al de 2008 i per semblant quantitat. Però actualitzant el padró, mercès al segon tram de revisió del Cadastre i pujant + 0,05 el tipus hem errat una mica menys de la meitat: de 189.643 e: sobre els 2.551.270 previstos per pressupostos de quadrament n’hem reconegut 2.361.626 e ( 92,6%) i recaptat 2.097.857 e. (88,8%). Vet ací que per IBI hem reconegut + 833.393 e. ( + 54,53% ) en un any!
Cal matitzar que d’aquest gran salt, compten molt els 338 mil e. (sense càrreg inicial… al padró) que vam anar seguint tot 2008 i liquidats a finals d’any; i al cap d’un any exacte. Resulta, però, que tal vegada BASE haria pogut fer l’ingrés un any abans…! Llavors hauríem tingut un altre escenari: el fracàs de drets reconeguts sobre el presupostat el 2007 hauria baixat del 24 al 9,5 %s; encert de previsió del govern AUPA+PSC / ponent j.M Gené, autor del pressupost de 2007. Però al 2008, al pressupost del Primer Govern hauria baixat a 2.023.626 els reconeguts, i llavors només hauríem endevenat el 99,3 del previst. Situació permutada, doncs… I qui vulgui pantiner el gat una bona estona que revisi totes les xifres de 2007 i 2008 a partir de la ucronia dels 338 mil e. dels IBIs de l’Hort de Pau, de la Vinya Balsells / pl.Marí Royo – c) Albert Boronat aplicats el 2007 i no ingressat, com cronològicament s’ha escaigut, el 2008.

(Reflexió política: a diferència dels dos regidors d’ABG – l’exalcalde va arribar negar al Periódico l’evidència que hagués pujat el tipus…- que s’han afegit a donar suport ( com AUPA) al moviment anti Nou Cadastre, doncs tant el regidor de PAU, com el de CiU com el no adscrit Jano Francino Jr. seguim reafirmant-nos en aquelles mesures de bases actualitzades i tipus ajustat a les necessitats pressupostàries. Com també a l’oposició actual, del primer govern que aprovà les ordenances fiscals i el pressupost ara liquidat de 2008, només ERC manté una línia coherent i comprensiva, sense rectificacions oportunistes de criteris per fer la traveta com a exgovern defenestratr a l’oposició. PSC + AUPA + PPC s’oposaren al nou tipus d’IBI, s’hi abstingué Ideal)

El 07 en plusvàlues havent previst 206 mil e. vam reconèixer un tan escarransit 39.745 e. ( el 19,3%...). El 08 hem capgirat la liquidació de plusvàlues, com ja hem anant enunciant: l’havíem pressupostat 150 mil e. i vet ací que n’hem reconegut 521.823 e.; per tant + 371.824 e.! ( recordem: 225 mil e.per l’operació de venda de Caprabo a Eroski). I n’hem recaptat ja el 92,4%. El gruix del padró de plusvàlues de 2008 sembla que corresponen a les compra-vendes del grans any 2006, de període hiperactiu però amb valoració cadastral vella i del tan minvant 2007 però amb Cadastre revisat.
Els 215 mil previstos d’impost als nostres vehicles van ser clavats en la liquidació de 2007. EL 2008, ens n’ha faltat 7.728 e. per igualar el 237 mil pressupostats. Ens en deuen el 12,1%
De l’IAE hem reconegut 52.662,.8 e. ( + 6.6762,8 e. dels previstos )

6.2) Els impostos indirectes cenyits als provinents de la construcció els escarransits / realistes 350 mil d’euros esperat han fallat en – 78.7079,8 e, arribant doncs al 77,7 % dels previstos: 271.020 e. Vet ací, el 43% del liquidat el 2007! Ja enumerarem els drets reconeguts per ICIO als darrers anys de “bombolla immobiliària” quan valorarem la seva contribució / dissimulació a cobrir desquadraments estructurals en despeses de personal. Avancem que, al quadrienni 2003-2006, la mitjana d’ingressos per ICIO s’elevava a 794.486 e.

6.3) Al capítol 3r d’ingressos per taxes i serveis els 1.161.170, 6 e ( 919.889 e. el 07) tampoc igualen el pressupostat, decepcionen una mica ja que en falten – 93.054 e. sobre els previstos; explicats pel contrast a la taxa de llicències urbanístiques entre els mínims 57.875 e. de drets reconeguts amb els 200 mil previstos: només un 29 % d’ingressos sobre els pressupostats!. També a llicències d’obertures d’establiments dels 20 mil previstos només n’hem liquidat un 12%: 2.367,7 e. ( - 17.632 e dels previstos ).
Enumerem els principals drets reconeguts per taxes:
d’escombreries: 504.590,6 e. ( + 45.175 e. que el 07; + 19.590,5 que el pressupostat)
d’ensenyament municipal: pels jardí d’infants – ara al pressupost únic general: 217.963 e. ( + 37.735 e. del pressupostat) + de l’escola de Música: 70.917 e. ( + 9.917 e. dels previstos) + 7.552,5 e. de l’escola d’Adults ( + 2.552,5 e.) = 296.433 e. ( + 50.205 e. dels pressupostats ) + 10.508 e. d’ingressos pel transport escolar.
drets de guals: 37.400,8 e. ( + 4.400,8 e.)
per activitats econòmiques : ocupació de la via pública: 24.218 e. ( però 18.314 e. pendents de cobrament) + parades de mercat : 12.487,5 e. + terrasses bars i restaurants : 9.066 e. ( - 943 e.) + ocupacions de subsòls: Telefònica : 23.020 e. ( + 1.020 e.) + electricitat : 35.122 e. + gas :195,7 e ( - 5.804 e.) + telefonia mòbil: - 500 e. ja que no n’hem reconegut cap dret. Dins d’aquest subcapítol també inclouem les llicències urbanístiques que tant han punxat.
Les multes han permès liquidar 33.489 e. ( - 1.511 e.). Els treballs de la brigada per a particulars només han suposat 1.124 e. ( - 8.875 e.).
Per entrades del Festival de Veus i Cicle de Concerts vam ingressar 13.461,8 e. sobre els 13 mil pressupostats. Per Festes populars, 6.786 e. sobre els 6 mil previstos.
A l’àrea d’esports, per la piscina hem ingressat 14.393 e. ( + 2.393 e.).
A l’àrea de turisme, preveiem ingressos en taxes de 10 mil e. i només hem arribat a fregar-ne la meitat: - 5 089 e.
Per al transport adaptat no havíem previst cap ingrès i n’hem liquidat i cobrat 7.748 e.

6.4) El capítol 4t. de transferències corrents amb els 1.336.060 e. (1.051.594 e. el 07) ens segueixen donant la satisfacció de superar el pressupost previst: però dels + 272.800 e.( 35%) assolit el 2007 hem devallat als 131.596 e. ( + 11%).
De l’Estat / pol federal hem rebut 788.163 e. ( 745.165 e. el 07) de participació als tributs (+15% d’escreix) + 69.202 e. (64.944 e. el 07) de compensació per IAE (15,3 % per sobre) + però 0 e. ( 250.502 el 07) de l’Administració General de l’Estat. Els departaments de la Generalitat ens han transferit un total de 26.880 e. ( 48.190 e. el 07!) i el Fons de Cooperació 105.340 e. (85.423 e.el 07); vet ací – 31.297 e (per a + 56.891 e. / 75% el 07) més del previst. Res del Consell Català de l’Esport (166.600 e el 07). El gruix de la subvenció que rebem de la Generalitat per a les dues Llars d’Infants puja 156.600 e.
Del CComarcal hem rebut 26.133 e. (41.462 e.el 07) per tant – 9.878 dels previstos i de la Diputació 22.008 e. (56.920 e. el 07), és a dir - 7.992 e. del previst. Cal afegir, els 108.639 e. del PAM de la Diputació per a l’Estadi ( però que cal anotar al cap.7è; i per cert ja ingressat aquest març)
De mecenatges de particulars vam ingressar 15.615 e.( 10.215 e. per a Cultura). És a dir + 3.l15 e. dels pressupostats.
De transferències dels romanents dels antics Patronats n’hem ingressat 76.307 e. d’Ensenyament + 9.530 d’Esports + 3.927 e. de Turisme + 2.066 e. de MMCC.
L’Empresa Mixta d’Aigües ens ha transferit 29.881 e.. – 25.118 e. del previst.

El capítol cinquè d’ingressos ha aportat 106.495,5 e. ( + 33.244 e. dels previstos). Dels interessos dels dipòsits a “la Caixa” hem ingressat 52.752 e. ( + 22.752 e. del previst) ; dels de Caixa Tarragona, 30.978,87 e. ( + 10.976,8 e.).

7) El desquadrament estructural entre despeses de personal vs. impostos directes ( + indirectes)

Per a l’estabilitat pressupostària és primordial l’equilibri, el quadrament comptable, entre despeses de personal i la recaptació dels impostos directes: de padró ( IBI + vehicles) + les plusvàlues per vendes de propietats. Quan falla teníem el recurs dels ingressos extraordinaris en ICIO. Oferim la sèrie entre 2000 – 2007, completant les dades ja exposades quan vam explicar el pressupost de 2008; però ara amb xifres absolutes d’euros fent restes, enlloc de proporcions resultat de divisions. En vermell les xifres negatives:

Personal (Dp) % Despesa Imp.directes (Id) indirectes (ICIO) Id – Dp Impostos - Dp
2000 1.227.386 43,78 1.300.079 264.537 72.693 337.230
2001 1.397.305 46,61 1.328.024 205.827 69.281 136.546
2002 1.438.373 43,66 1.574.835 136.920 136.462 273.382
2003 1.734.645 45,92 1.471.433 669.878 263.212 406.666
2004 1.772.682 43,04 1.579.763 603.249 192.919 410.330
2005 2.013.953 42,48 1.627.846 734.273 386.107 348.166
2006 2.197.691 45,24 1.707.469 1.170.545 490.222 680.323
2007 2.735.111 47,77 1.831.200 426.274 903.911 477.637
2008 2.878.946 54,32 3.173.849 271.920 294.903 566.823

A B: de padró + taxes i subvencions Ensenyament

2008 2.878.946 3.105.058 e. 226.112e.

Exposat i valorat el quadre de pressupostos consolidats 2000-2008 aquest 2008 sí que ja podem afinar-lo ja que podem sumar als impostos directes els ingressos per taxes als tres serveis municipals i de subvencions de la Generalitat per a les Llars d’Infants. Així sabem que aporten, tal com ja hem enumerat: 296.433 e. + 156.600 e = 453.033 e. El agreguem als ingressos directes per padrons ( IBI + Vehicles + IAE), exclouent-ne pertant el tan fluctuant de plusvàlues, i que han representat 2.652.025 e. en la liquidació de 2007. En total, doncs, padrons d’impostos directes + taxes i subvencions a Ensenyament sumen 3.105.058 e.
Ni cal dir que caldria refer la sèrie amb aquest dos criteris. Però mirem cap endevant amb la perspectiva de calcular / baixar el futur tipus d’IBI sempre garantint l’equilibri pressupostari entre els les dues magnituts esmentades ( A r B) : Recordem que dins el Pla d’Estabilitat el tenim congelat fins el 2011. Per tant el titular a quatre columnes del Punt del dissabte darrer de març peca d’optimista i potser de voler “provocar” tant “expectatives” del opositors a l’actual Cadastre / IBI com “decisions” d’ordenances fiscals del Govern.
El desquilibri entre despeses per recollida de brosses en conveni amb el CCT comparat amb ingressos per taxes resulta de (514.484 e. + 190.907 e.) - 504.590 e.= 200.801 e. Per tant només pagant-ne el 71,53 % del servei!.

8) La sèrie evolutiva de les xifres comparades de pressupostos d’ingressos i de despeses corrents consolidades:

Pressupost Ingressos Despeses I-D
2000 3.031.108 2.803.336 227.772
2001 3.224.854 2.997.829 227.025
2002 3.398.409 3.294.364 104.045
2003 4.258.379 3.777.179 418.120
2004 4.473.343 4.118.307 355.036
2005 4.849.923 4.741.187 108.736
2006 5.627.198 4.858.288 768.910
2007 4.763.973 5.725.452 -961.479
2008 6.049.496 5.300.269 749.227
Cap I 52,5% 54,3 294.903
II 4,5 32,2 - 1.432.903
III 19,2 2 1.059.416
IV 22,1 11,6 721.315
V 106.495

Hem gastat en despesa corrent 425.183 e. menys que l’any 2007 de traspàs de legislatura. I hem ingressat 422.298 e. més que l’extraordinari 2006. Hem capgirat la permuta!

9) El grau de cobrament dels ingressos reconeguts (impostos, taxes i transferències corrents)

De l’IBI, el 88,83 % ( 93,57 % el 07) // de plusvàlues, el 92,42% ( 79,88% el 07) // d’IAE: 64,7 % (95,88% el 07) // d’ICIO, el 90,85% (77,33 % el 07) // de taxa d’escombreries, el 93,9 % (95,77% el 07 ) // de la de guals, el 94,86 % (90,4% el 07) // de taules i cadires a via pública: 81,66% (67,76 % el 07) // de llicències urbanístiques: el 94,5% (84,43% el 07) // de multes: el 47,42% (57,36% el 07) La resta al 100%,les taxesesolars, el 98%.
De les transferències d’altres institucions públiques democràtiques l’Estat no ens deu res; però d’Acció Social, Cultura i Cooperació de la Generalitat tenim pendent de cobrament 10.300e, 13 mil i 13.370 e. De la Diputació i del CComarcal, 21.288 e i 19.167 e.

10) Les despeses i aportacions als serveis d’antics Patronats (pendents de la distribució de l’acció social)

Ensenyament: Personal: Jardins d’Infants: 274.072e + s.socials // Escola de Música: 91.185 + s.socials // Adults: 8.359 e.
Partides 422: 85.285 e. ( 36.497 e. catering Llar d’Infants + 12.786 bus escolar + 9 mil AMPAs + …)
Total: 458.901 + s.socials
Ingressos: 453.033 e.
Aportació municipal:

Cultura i Festes: Partides 451: 106.681 e. + Partides 454: 64.390 e. = 171.071
Ingressos: 13.461 e. entrades Veus i Concerts + 13 mil subvenció Generalitat + 8 mil de la Diputació de Tarragona + 10.215 e. de mecenatges privats = 44.676 e.
Diferencial d’aportacions municipals: 126.395 e.

Esports: Partides 452: 106.681 e.
Ingressos: 14.393 e. de la piscina municipal
Diferencial d’aportacions municipals: 92.288 e.

Turisme: Partides 751: 111.907 e. + personal laboral temporal: 22.625 e. +
Ingressos: 4.911 e. + 1.400 e. d’aportacions de particulars: 6.311 e.
Diferencial d’aportacions municipals: .

Mitjans de Comunicació: Partides 521: 29.874 e. ( Revista Plaça del Pou: 19.599 e. + 107.4 FM: 6.314 e.) + càrrec de confiança: 28.541 e. + s.social
Ingressos: Publicitat. 4.817 e.
Aportació municipal:

11) Despesa corrent per subfuncions:

011 Deute públic: 336.065 e. Per a subvenir els prèstecs anteriors: interessos, 99.752 e. + amortitzacions: 236.314 e. Vet ací + 3.610 e. que els pressupostats per a aquest 2009. I – 14.934 e. del previst

111 Òrgans de govern: 81.087 e. de retribucions brutes ( 62.007 e. dels Governs + 19.080 e. d’indemnitzacions de les oposicions) que representen – 8.913 e. en relació al previst. Cal afegir-hi 10.438 e. ( 5.249 e. per comunicacions telefòniques + 5.909 e. d’atenció protocolària + 2.506 per publicitat, etc.).

121 Administració General: 2.609.922 e. El gruix correspon a les retribucions del personal: les dels antics Patronats ( laboral fix o temporal) sumen 424.782 e. Les del personal funcionari representa 1.071.166 e.. Les del personal laboral fix, 182.414 e. Les del personal laboral temporal, 301.203 e. La productivitat suma 91.584 e. i les hores extres 27.891 e. De les boi 40 partides restants, en destaquem per ordre decreixent de quantitats: servei de recaptació de base : 148.501 e. + serveis de neteja: 86.397 e. + assegurances: 51.494 e. + comunicacions telefòniques: 36.046 e. + estudis tèncis: 41.330 e. + suports jurídics: 32.483 e. + comunicacions informàtiques: 14.605 e.+ equips per a processos d’informació: 10.641 e.

222 Seguretat: 34.747 e. Desglossats en 14.688 e. per als leasings dels vehicles + 5.570 e. mil per a vestuari + 6.689 e. mil en telefonia + 14 mil e.

313 Acció social: 698.815 e. El 95.9% en quotes a la seguretat social.

412 Benestar social i Sanitat: 26.501 e. El 94% en convenis amb el CCTGNès. 500 e. per a ajuts d’urgència.

432 Brigada de serveis i manteniments: 344.747 e. Per als materials de manteniment de béns públics: 53.428 e. per als de vials ( el 44,5% del previst; deixant un estalvi de partida de 66.571 e.) + 123.198 e. als edificis de patrimoni municipal ( + 23.198 e. dels previstos) + 40.401 e. per a l’enllumenat ( + 19.599 e.) + 11.275 e. per a les zones verdes. Tots els leasings de maquinària de brigada sumen 52.077 e. Per a la repartació de maquinària: 9.383 e. per als vehicles i 30.473 e. per a la resta operativa imprescindible. 8.367 e. per al vestuari de la brigada. Tots el productes de neteja: 6.632 e. + 9.513 e. de ferreteria.
Per completar el capítol d’urbanisme i arquitectura municipal hem d’esmentar les despeses d’energies: elèctrica per a tota la xarxa vial i edificis municipals: 330.594 e. + 12.220 e. per als lloguers de generadors + gasolina i carburants, inclosa calefacció de la Portalada: 39.122 e. + gas de les dutxes del camp de futbol, jardí d’infància i menjadors: 4.256 e.
I, finalment, les despeses en servei de neteja als equipament escolars: 29.216 e. ( + 9.216 e.)

12) Inversions a urbanisme i arquitectura:

Palau d’Esports Municipal: 1.970.771 e. + Marquès de Tamarit, 2a fase: 444.718 e. + 186.774 e. Llar d’Infants Hort de Pau + Marquès de Tamarit 1ª fase : 159.413 e. + 152.249 e. per al camp de l’Estadi Joan Pijuan + arranjament del camí del Prat: 36.089 e. + zona verda del Safranars / La Pedrera: 32.419 e. + enllumenat Via Hercúlea: 17.506 e. + 6 mil e. al menjador de la Portalada.


13) Quadre de grans capítols d’ingressos i despeses corrents comparant la liquidació del 2008 amb el pressupost de 2009


Capítol 1: Impostos directes: + 172.933 e.: 3.173.849

Personal: - 121.970 e.: 2.878.946 e.

Capítol 2: Impostos indirectes: - 261.080 e.: 271.920 e.

Béns corrents i serveis: - 238.314 e.: 1.704823

Capítol 3: Taxes i altres ingressos: - 260.941 e.: 1.161.170 e.

Despeses financeres: - 6.209 e.: 101.754 e.

Capítol 4: Transferències corrents: - 34.088 e.: 1.336.060 e.

Transferències corrents: - 178.094 e.: 614.745 e.

Capítol 5: Ingressos patrimonials: + 72.845 e.: 106.495 e.

estalvi brut = + 235.391 e.


14) El deute viu a final de 2008: 1.817.367 e.

Aquella anualitat teòrica de 291.046 e. per amortitzacions i interessos ha estat elaborada per l’interventor sumant fins a 16 comptes de capital pendent; a les dues caixes amb oficines a Altafulla i a dos bancs. Els ordenarem per ordre de constitució i n’assenyalarem l’entitat bancària, els anys i capitals pendents i els interessos nominals:


any constitució anys pendents capital pendent interès nominal anualitat teòrica entitat
1997 CDA + PSC 0 0 0,0505 0 "La Caixa"
1998 5 99.160 0,5200 23.030
5 42.919 0,5200 9.968
1999 1 14.786 0,05750 15.636 Caixa TGN
1 6.299 0,04610 6.589 BBVA
2000 UpA 4 30.542 0,04500 8.513 BCLocal
7 25.061 0,04350 4.230 Caixa TGN
12 267.048 0,05350 30.728 "la Caixa"
2001 UpA 3 75.389 0,05500 27.943 BCLocal
3 76.786 0,03500 27.408
2002 UpA 2 31.594 0,03500 16.631
2003 UpA 10 81.726 0,03750 9.951
2004 AUPA + PSC 11 86.147 0,05322 10.547 "la Caixa"
2005 13 197.146 0,03161 18.729 BCLocal
11 184.174 0,05690 22.983 Caixa TGN
2006 14 353.584 0,05125 36.006 BBVA
2007 14 245.004 0,03313 22.154 BCLocal
Totals: 1.817.367 e. 291.046 e. (16,014%) : BCLocal: 131.329 e + “la Caixa”: 74.273 e. + Caixa TGN: 42.849 e. + BBVA: 42.595 e. + BCLocal:

Ratios de la situació financera, considerant l’anualitat teòrica pendent del deute viu: càrrega i estalvi net

15) 4,8111% de càrrega financera. La xifra històricament més baixa.

Ës un indicador que resulta de dividir l’anualitat teòrica ( aquells 291.046 e.) pels drets reconeguts per operacions corrents (cap 1 a 5 d’ingressos: 6.049.496) i multiplicats x 100. Esdevé important si volem anar a préstecs per a despeses corrents; llavors hem d’estar per sota del 25%.
L’indicador estava a la cota màxima del 8,1683 % el 2001; minvà al 7,6249% el 2002; entre 2003-2005, estigué entre el 5,7930 i el 5,5889; pujà al 6,9241% el 2006 i encara al 7,2702 % el 2007.

1

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.