Antoni
Castells en la presentació del seu darrer llibre El desafío de la
política:
La
crisi de l’euro i la construcció d’Europa: “La
crisi caldria haver-la acotada a Grècia, que tenia un problema de
solvència. Com a tallafocs el BCE hauria d’haver comprat deute
públic al mercat secundari, llançant així el missatge que el BCE
impediria l’especulació amb el deute sobirà de països com Itàlia
i Espanya, que no tenien un problema de solvència. No fou fet i hem
passat a la crisi del euro. Alhora, el maig
de 2010, Alemanya féu un cop de volant i vam passar de les
polítiques d’estímul fiscal a les d’austeritat i consolidació
fiscal; el resultat: entrar en aquest espiral recessiva on
ens hem instal·lat. Cal com diu Obama austeritat a mitjà termini i
creixement a curt. I Olivier Blanchard, economista en cap del FMI,
ens recorda que la reducció del fèficit és una marató i no un
sprint. La reducció del dèficit ha de ser
més lenta i gradual per a tractar de limitar l’impacte contractiu
de l’economia. Tenim una unió monetària incompleta,
sense unió fiscal. La qual cosa suposa uns desequilibris fenomenals.
Cal reconèixer que des de 2010 s’ha escaigut una intensa
transferència de poder polític dels Estats a la UE, però sobretot
mitjançant instàncies intergovernamentals, que provoca mani
Alemanya i subordinadament la Comissió Europea. Suposa una fractura
entre poder i legitimitat: el qui mana no té legitimitat, no l’hem
elegit els ciutadans; i els qui hem elegit no tenen poder. La via
intergovernamental funcionarà si actua com a intermitja per a
culminar amb una integració política de signe federal, amb
governants elegits. Les eleccions que compten són les nacionals.
Però ¿què succeiria si elegíssim un president d’Europa, amb
competències, pressupost, Govern i tresor? Em plauria de votar a
Helmut Schmidt i no a Mariano Rajoy.
Un
gran acord social de distribució de renda i fiscalitat a Espanya:
“Cal seguir recuperant competitivitat i quant més hi fem millorant
productivitat menys caldrà reduir despeses i sous reals. Durant el
període anterior a 2008 en vam perdre un 25% dins la mitjana europea
i un 40% en relació a Alemanya. Des d’aleshores hem recuperat
entorn del 6%. En la mesura que aquesta recuperació de la
competitivitat sigui inevitable i l’ajust segueixi colpejant els
menys responsables de la crisi i les classes mitjanes i els sectors
més dèbils de la societat, s’escau imprescindible un gran acord
social, de caràcter intemporal, que dibuixi l’horitzó social pel
que fa distribució de la renda i fiscalitat, que ens comprometem a
assolir en un període de quatre o cinc anys. Només així el
resultat serà just i socialment acceptable.
L’economia
catalana dins d’Espanya, és la potència exportadora i
industrial. Avui l´’unic motor potencial de creixement a Espanya
és l’exportació. De manera que si el Govern fes el que cal a
Espanya, reuniria les 30 empreses catalanes que més venen a
l’exterior per a estudiar com exportar més. Tor i així,
tenim un 20% de trets propis i un 80 de problemes semblants als de
l’economia espanyola. M’agradaria dir que som
Baden-Wurtemberg o Baviera, però tenim els problemes de la bombolla
immobiliària, del sobreendeutament, de l’atur, del sistema
financer i un consum intern enfonsat, com la resta de l’economia
espanyola.
Sobre
finançament i pacte fiscal: És
un confusió dir que tenim dèficit per un mal finançament. El tenim
perquè vivim un recessió. El 2009 també tenien dèficit
França i Alemanya, i que jo sàpiga no tenien cap problema de
finançament autonòmic. Amb el pacte fiscal
se suposa que tindríem més recursos però amb el mateixos problemes
econòmics de fons. L’obligació de tot Govern és
assolir un bon finançament i anar a negociar amb l’Estat amb la
màxima fortalesa, és a dir, tractant de lligar la unitat a
Catalunya. El que no podem fer és disparar-nos entre nosaltres. El
Govern del qual vaig formar part negocià durant un any un nou
sistema de finançament i l’oposició, en lloc de donar suport al
seu Govern davant l’Estat, atacava al Govern del seu país. No s’ha
de repetir.
PSC
/ PSOE: És imprescindible que el PSC s’expressi sempre
al Congrés en funció dels interessos de Catalunya i del seu
projecte polític. I quan estan en joc els interessos de Catalunya
per un apart, i els dels nostre socis espanyols per l’altra, han de
prevaldre els de Catalunya. El PSC ha de
tenir capacitat per a expressar-se amb veu pròpia. Quan
no s’esdevé, les conseqüències són molt negatives per al
socialisme català, i també per al país. On cal reconstruir gairebé
des de zero un projecte polític
progressista, majoritari i independent del PSOE. I això
no pot fer-se sense el PSC, però el PSC no ho pot fer sol. Molat
gent ho està esperant”.
Magister
Lluís Bassets a Encadenados: “Espanya necessita Catalunya.
Ho ha proclamat el president Artur Mas. Per
a sortir de la crisi, cal comptar amb la locomotora catalana, vell
argument forjat en la història econòmica d’aquest país que
alguns havien donat per obsoleta. I no només ha de
comptar amb Catalunya sinó, també, tenir-ne cura. Bona part de les
reivindicacions catalanes, com el pacte fiscal, l’eix mediterrani o
la gestió de les grans infraestructures portuàries o
aeroportuàries, no es justifiquen únicament pels interessos dels
catalans sinó per també pels generals espanyols. L’exemple més
plàstic que s’esgrimeix des de Catalunya és el del port de BCN:
la seva connexió ferroviària amb un eix mediterrani que enllaci amb
la xarxa europea des d’Algecires impactaria sobre la competitivitat
del conjunt de l’economia peninsular.
Les
noves teories plenament acceptades pel nacionalisme català, ens
asseguraven el contrari, que l’Espanya de la globalització ja no
necessitava Catalunya i per això es permetien desatendre
de les dificultats dels catalans amb la identitat, l’encaix i els
calers. L’accidentada peripècia del nou Estatut fóra, segons
aquest marc, la feixuga exhibició d’un esforç al capdavall
inútil, lúltim badall d’una vella ambició periclitada. El rebuig
i la indiferència envers els catalans ocupava la tradicional
preocupació espanyola per Catalunya. Madrid ocupava el lloc central
d’aquesta nova teoria d’Espanya: una gran metròpoli europea ben
comunicada, seu de multinacionals, turísticament atractiva amb els
millor museus del món, incipient pol d’innovació empresarial i
tecnològica fins i tot, deixava endarrera la vella idea de la
capital tibetana d’un imperi desaparegut, aïllada l’altiplà i
desacoblada de l’economia real. “Madrid se’n va” escrigué
Maragall. El segon protagonista urbà del canvi radical era València,
moderna ciutat portuària, comunicada i coordinada directament amb
Madrid en competència amb BCN. L’Espanya així vertebrant-se
deixava arraconat els catalans, que secularm,ent havíem pugnat pel
lideratge d’Espanya i ara es veien obligats a competir amb els
valencians amb i amb totes i cada una de les autonomies per la seva
ració de ranxo igualitari al repartiment dins l’Estat de les
autonomies.
Això
s’esqueia abans de la crisi. Abans del desastre de Bankia i que
Rajoy i el PP comencessin la davallada als inferns de la
impopularitat amb una majoria absoluta. A meitat del vendaval, quan
vola pels aires el sistema financer d’assentament del projecte
popular madrileny i valencià, quan el desprestigi de la nova
Espanya, ara rescatada i intervinguda i les institucions han estat
rosegades fins les arrels per la polarització partidista, sembla tan
difícil per a Espanya prescindir de Catalunya com Catalunya
prescindir d’Espanya. No al cor; el federalisme dels
budells , el que sent i es viu, mai no ha tingut cap arrelament al
centre hispànic. Però pot tenir-lo el federalisme de la raó, dels
arguments; per bé que els darrers xocs estatutaris han deixat
exhaustes les neurones i ja no resten veus que el defensin, ni a
l’Espanya central ni a la perifèrica.
Sí
que ens queda el federalisme de necessitat, amb
resistència als fluxos magnètics i amargat, que funciona perquè té
les arques autonòmiques sota la directe circulació artificial de
les arques de l’Estat, aplana diferències a les ordres de
Frankfurt, Brusel·les i Berlín, i crea solidaritats obligatòries
entre totes les Administracions intervingudes, des del municipi fins
l’Estat central, passant per les autonomies. Sense amor, però
encadenats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.