Lentament, però inexorable, Catalunya s’allunya comercialment
de la resta d’Espanya.
El
catedràtic d’economia aplicada de la UAB i qualificat opinant del
Periódico, Josep Olivé Alonso ens exposa una transcendental lliçó
d’Economia política del Pacte fiscal, de referència
obligada en tot debat sobre la inevitable proposta: “Voldria
cridar l’atenció del lector sobre els condicionants econòmics que
es troben darrera de l’ampli consens existent sobre el
maltractament fiscal que pateix Catalunya. El canvi de
sensibilitat respecte aquest problema va començar a manifestar-se
els primers anys de la dècada passada. De fet, el president Maragall
recollia aquesta sensibilitat en la seva proposta estatuària a
l’intentar definir un nou encaix amb Espanya.
¿Què havia canviat? Elements polítics al marge, com a mínim quatre aspectes essencials de les relacions Catalunya-Espanya s’havien modificat tan substancialment que exigien l’establiment d’un nou pacte entre Catalunya i Espanya.
¿Què havia canviat? Elements polítics al marge, com a mínim quatre aspectes essencials de les relacions Catalunya-Espanya s’havien modificat tan substancialment que exigien l’establiment d’un nou pacte entre Catalunya i Espanya.
Primer
aspecte: les relacions comercials. Fins a l’entrada d’Espanya a
la UE es podia afirmar que la política del mercat espanyol per
als espanyols havia funcionat raonablement bé. El
dèficit fiscal, s’argumentava, era el negatiu del superàvit
comercial. L’adhesió a la UE el 1986 va alterar les
bases d’aquell acord. El mercat espanyol ja no era només, ni
prioritàriament, per als espanyols. Havíem
entrat a la CEE, amb el que tot plegat implicava de creixent
integració, catalana i espanyola, amb la resta de la UE. Es comencen
a alterar els fluxos de comerç.
Segon
canvi: amb la firma de l’Acta Única Europea i, en especial, amb la
incorporació a l’àrea de l’euro, el Banc d’Espanya i el
Ministeri d’Hisenda deixaven d’ostentar el poder sobre variables
tan crítiques per al teixit productiu català com la pesseta i el
seu preu o el nivell dels tipus d’interès.
En
tercer terme, la globalització va emergir com un altre factor de
desgast de l’statu quo ante. El toc d’alerta que va significar,
el 2001, el tancament de Lear de Cervera ens va introduir de cop en
les negatives conseqüències d’aquell procés. En especial per a
un país industrial com Catalunya molt obert a l’exterior amb uns
productes intermedis de l’escala de valor. La pèrdua de llocs de
treball en el sector industrial succeït durant la dècada del 2000
explica, en part, la firma de l’Acord per la Competitivitat
impulsat ja el 2004 pel conseller Castells. Catalunya,
s’argumentava, es troba més desprotegida que altres regions
d’Europa, més terciàries, per afrontar els reptes de la
globalització. Els seus impactes es deixaven sentir tant
en forma de més competència com en la pèrdua d’inversions
directes (cap a l’est d’Europa o a l’Àsia) i en la
deslocalització d’empreses catalanes o multinacionals.
Quart
canvi substancial: l’emergència de Madrid com a poderosa capital,
no únicament política, sinó també econòmica, i la creixent
convicció, que comparteixo, que des de
Madrid es prefereix un creixement econòmic menys elevat si aquest ha
d’arribar com a resultat que hi hagi més concentració de poder
polític. Els Pressupostos de Cristóbal Montoro, amb una
caiguda important de la inversió en l’eix mediterrani i augmenta
en l’AVE a Galícia i Extremadura, així ho confirmen.
Els
quatre canvis comentats són de caràcter tectònic, no són
perceptibles al dia a dia. Per exemple, van haver de transcórrer
gairebé 15 anys (des del 1987 fins el 2001) perquè es visualitzés
que les exportacions de béns a Espanya havien caigut del 38% del PIB
al 32, mentre que les enviades a la resta del món havien pujat des
del 13% fins al 26% O que, entre el 1995 i
el 2011, el saldo dels intercanvis (béns i serveis) de Catalunya amb
Espanya havia passat d’un excedent de prop del + 13% del PIB a
escassament el + 2%, mentre que el tradicional dèficit internacional
de Catalunya es va reduir des del - 6% fins a un superàvit del + 2%
aquest últim any. A més, a partir de la crisi del
2007-2008, i del futur que ens espera, difícilment la demanda
interna de la resta d’Espanya estirarà com ha fet en el passat la
producció catalana, de manera que el creixent pes dels intercanvis
amb la resta del món no deixarà de guanyar posicions. Lentament,
però inexorable, Catalunya s’allunya comercialment de la resta
d’Espanya.
El
pacte fiscal del president Mas recull part de la insatisfacció
actual, la més peremptòria, la de pura supervivència.
Però les dificultats que s’albiren a l’horitzó només es
resoldran parcialment, fins i tot obtenint la millor de les respostes
per part de Madrid. Les bases materials de la creixent desafecció
catalana són els canvis en l’estructura del nostre comerç
exterior, el xoc de la globalització, les modificacions en els
centres de decisió i l’absoluta falta de consideració dels
interessos exportadors per part del poder central. Com va fir fa anys
Karl Marx, són les condicions materials les que determinen la
consciència. I encara que sovint Marx va ser una mica
lineal, s’ha de convenir que en aquest extrem tenia una bona part
de raó”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
L'únic criteri per publicar els comentaris serà que siguin signats.